Header Ads

"Το μέλλον ανήκει στην Κορινθία" (Φ. 1868)


*γράφει ο Κώστας Τζαναβάρας


Η φράση-πρόβλεψη του τίτλου ανήκει στον απερχόμενο Περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα. Εκφωνήθηκε προσφάτως στα εγκαίνια του "Ολοκληρωμένου έργου προστασίας της όδευσης της αρχαίας Διόλκου", του "τεράστιου έργου της αρχαιότητας που αποτέλεσε πηγή πλούτου και ισχύος για την Κόρινθο εκείνης της εποχής".

Σκοπός του εγκαινιασθέντος έργου είναι η "μακροχρόνια προστασία της όδευσης της αρχαίας Διόλκου από την θαλάσσια διάβρωση". Και προβλέπεται να ακολουθήσουν [1] εργασίες συντήρησης των μελών, [2] αποκατάσταση του μνημείου και [3] ανάδειξή του.

ΤΗ ΓΕΝΙΚΗ ΙΔΕΑ "Όλα είναι πολιτισμός", ταυτόχρονα, γινόταν αναφορά σε "πλέγμα" άλλων έργων πολιτισμού στο Νομό, ύψους δαπάνης 11 εκ. ευρώ. Όπως σημείωσε ο κ. Νίκας, “υπάρχει στην περιοχή της Κορινθίας -όνομα παγκοσμίως γνωστό- πλήθος αρχαιολογικών χώρων που πρέπει να αναδειχθούν".

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ, ο συντοπίτης μας Υφυπουργός Πολιτισμού κ. Χρίστος Δήμας, υπογράμμισε την "διαχρονικότητα" των έργων στην περιοχή του Ισθμού, την "πύλη της Πελοποννήσου”. Καθώς το ενδιαφέρον του για έργα πολιτισμού στον Νομό ήταν ήδη έντονο και συνεχές, καταλαβαίνει κανείς τί σημαίνει η νέα κυβερνητική υπογραφή του. Λογικά, δεν θα αργήσουμε να δούμε και στο Νομό μας "ψηφιακά ταξίδια"...

ΕΠΙ ΠΛΕΟΝ, υπάρχουν και πάμπολλα έργα πολιτισμού στον Νομό -εκτός αρμοδιότητας της Περιφέρειας. Αρκεί μιά ματιά στους δύο μεγαλύτερους δήμους μας: Ο Δήμος Κορινθίων ετοιμάζεται για τα έργα πολιτισμού στα δεκάδες στρέμματα "μπαζωμάτων", ενώ ο Δήμος Σικυωνίων αναμένεται ευλόγως να ολοκληρώσει τα φιλόδοξα έργα πολιτισμού του.

Ο ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΣ όλων αυτών, είναι αναντίρρητα πραγματική αλλαγή όψης. Αρκεί, όμως, για να στηρίξει την θερμά αισιόδοξη  πρόβλεψη του τίτλου; και ποιό το ακριβές νόημα της; Αρκεί να γίνονται έργα για να προοδεύσουμε πολιτιστικά;

Φθάνει, η πολιτιστική υποδομή επιπέδου, για να προκύψει πολιτιστική άνοιξη; Φθάνει, η ανάδειξη του Διόλκου, για να προκύψει αξιόλογο αποτέλεσμα -έστω τουριστικό; Φθάνει, η κατασκευή ενός θεάτρου, για να προκύψουν θίασοι και θεατές;

Να το πω κι αλλιώς: αυτό που μας λείπει είναι οι πολιτιστικές υποδομές ή η πολιτιστική διάθεση; Μήπως, ερωτώ ως "δικηγόρος του διαβόλου", απεδείχθη ακατάλληλο ή ανεπαρκές λ.χ. το Δημοτικό Θέατρο της Κορίνθου; έχει ανεπαρκή σκηνή ή λίγα καθίσματα;

Μήπως, εν τέλει, υποβαθμίζεται ο ανθρώπινος παράγοντας, το κοινωνικό αποτέλεσμα;

ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΙΓΟΥΡΟΣ, τολμώ να πω, ότι δεν ξεχάσθηκε να αναδειχθεί ο Δίολκος ως έμπνευση, ως επινόηση. Αν θα αναδειχθεί, δηλαδή, ο πρωτοποριακός χαρακτήρας του έργου, η στιβαρή τόλμη των εμπνευστών του. Θα προβληθεί ταυτόχρονα, αναρωτιέμαι, ότι ο βασικός συνετελεστής του πρωτοποριακού έργου του Διόλκου, έχει την πατρότητα και του Δελφικού Προστάγματος "ΜΕΛΕΤΑ ΤΟ ΠΑΝ";

Η ΕΠΙΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΟΛΚΟΥ, ο σχεδιασμός του, τεχνικός και οικονομικός, η μακροχρόνια λειτουργία και εκμετάλλευσή του, ήταν ίσως το κυριότερο επίτευγμα της αρχαίας Κορίνθου. Ήταν ξεχωριστό δείγμα πνεύματος εμπνευσμένης και αποδοτικής δημιουργικότητας. Μαζί με την εφεύρεση της τριήρους και του χαλιναριού, του διθυράμβου και των μελανόμορφων αγγείων. Μαζί και με τα παραδοσιακά ελεύθερα συσσίτια, το βάθρο της αξιοζήλευτης κοινωνικής συνοχής της πάμπλουτης αρχαίας Κορίνθου.

ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΠΑΡΑΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ την αξία των πολιτιστικών υποδομών, νομίζω αξίζει να αναρωτηθούμε: ποιό το κρίσιμο αποτέλεσμα; Αξίζει, εννοώ, να δούμε κ-α-ι μία άλλη διάσταση του θέματος. Μιλώντας για τον Δίολκο, μπορούμε να φαντασθούμε ανάδειξη ανάλογη προς την Ολυμπία: προηγμένης τεχνολογίας φυσική αναπαράσταση του διόλκου πλοίων της εποχής του Περιάνδρου. Αβίαστα διδακτική.

ΕΝ ΟΛΙΓΟΙΣ: Πολύ καλά τα έργα πολιτιστικής υποδομής, αλλά θα ήταν σαφώς πιό εξασφαλισμένο το μέλλον της Κορινθίας αν συνδυαζόταν η ανάδειξη του Κορινθιακού Πνεύματος. Τόλμη σκέψης και δράσης.

 

Κόρινθος 19 Νοεμβρίου 2023

 

Κώστας Τζαναβάρας

σύμβουλος μηχανικός - συγγραφέας

Δεν υπάρχουν σχόλια