Header Ads

ΕΛΛΗΝΟΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΡΙΣΗ 10. ΘΡΥΛΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΔΟΣΕΙΣ (Φ.1828)

Έλληνες 1821: Ποια ήταν η ελληνική κοινωνία πριν την Επανάσταση του 1821
  

Λουντοβίκο Λιπαρίνι, «Ο όρκος του λόρδου Βύρωνα
στο Μεσολόγγι», Μουσείο Μπενάκη



Η Οθωμανική διοίκηση στον ελλαδικό χώρο 

Η οθωμανική περίοδος στην Ελλάδα από την άλωση της Κωνσταντινούπολης μέχρι και την επανάσταση του 1821 πέρασε από διαφορετικά στάδια. Η οθωμανική διοίκηση των επαρχιών είχε δύο βασικές λειτουργίες. Οι τοπικοί άρχοντες στις επαρχίες είχαν στρατιωτικό ρόλο και οικονομικό, ως εισπράκτορες του υποτελούς φόρου.

Οι Οθωμανοί χώρισαν την Ελλάδα σε έξι σαντζάκια (περιφέρειες), με κυβερνήτη που λογοδοτούσε στον σουλτάνο και τοπικούς άρχοντες σε διαφορετικές βαθμίδες οι οποίοι για τις χριστιανικές κοινότητες ήταν Έλληνες.

Η φορολογία της οθωμανικής διοίκησης ήταν βαριά, περιλαμβάνοντας και «προσφορά παιδιών». Οι Οθωμανοί απαιτούσαν ένα αρσενικό παιδί στα πέντε από κάθε χριστιανική οικογένεια να οδηγείται μακριά από την οικογένεια στο σώμα των Γενιτσάρων για στρατιωτική εκπαίδευση στον στρατό του σουλτάνου. Στην οθωμανική Ελλάδα η οικονομική ζωή έγινε σε μεγάλο βαθμό αγροτική και μόνο στα αστικά κέντρα και στα νησιά άνθισε, αργότερα, το εμπόριο.

Μετά τα τέλη του 16ου αιώνα, όταν η Οθωμανική Περίοδος μπήκε σε παρακμή, έγινε μεγάλη υποτίμηση του νομίσματος και κατακόρυφη άνοδος των τιμών. Μεγάλο μέρος του εμπορίου και της οικονομίας της αυτοκρατορίας αφέθηκε στους Χριστιανούς όπως και στους Εβραίους,.

Προεστοί – Κοτζαμπάσηδες 

Οι κοτζαμπάσηδες ήταν οι κοινοτικοί άρχοντες και εκπρόσωποι των χριστιανικών κοινοτήτων σε επίπεδο επαρχίας και τις εκπροσωπούσαν σε όλες τις σχέσεις τους με την οθωμανική εξουσία. Σε επίπεδο χωριών υπήρχαν επίσης οι δημογέροντες ως πρώτη βαθμίδα εξουσίας. Η θέση του κοτζάμπαση δινόταν από τους Οθωμανούς ή γινόταν με εκλογή από τους δημογέροντες της περιοχής.

Στο πλαίσιο της κοινοτικής αυτοδιοίκησης που ίσχυε επί τουρκοκρατίας, οι χριστιανοί άρχοντες είχαν διοικητικές και δικαστικές εξουσίες. Σε άλλες περιοχές εκλέγονταν από τις τοπικές κοινωνίες δια βοής ενώ σε κάποιες άλλες τοποθετούνταν με απόφαση της οθωμανικής εξουσίας. Είχαν την ευθύνη να μαζεύουν τους φόρους και να εκτιμούν τη φορολογική ικανότητα των ραγιάδων.

O Ιωάννης Λογοθέτης, πρόκριτος Λιβαδειάς, Λουί Ντυπρέ Με τον τρόπο αυτό οι Οθωμανοί δημιούργησαν μια χριστιανική αριστοκρατία. Η διοίκησή τους συχνά ήταν τόσο σκληρή που οι πολίτες πήγαιναν στον Τούρκο έπαρχο για να βρουν δικαιοσύνη. Ο θεσμός της δημογεροντίας κράτησε μέχρι τον ερχομό του Όθωνα το 1832. Οι κοτζαμπάσηδες δεν ήθελαν την επανάσταση αλλά έβλεπαν την μεγάλη επιρροή των οπλαρχηγών στο λαό και αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν το ρεύμα ελπίζοντας ότι στο τέλος θα υπερισχύσουν και θα αντικαταστήσουν αυτοί τους Οθωμανούς στην εξουσία. «Όταν οι κοτζαμπάσηδες μιλούν για ελευθερίες δεν είναι για να καλυτερέψει η θέση του λαού αλλά για να μπουν οι ίδιοι στη θέση των Τούρκων» έγραφε τότε ο ιστορικός και πρόξενος της Γαλλίας στην Πάτρα, Φρανσουά Πουκεβίλ.

Πηγή: CNN Newsroom – CNN Greece kai Στρατιωτική ιστορία.

Ο «ΚΟΡΙΝΘΙΟΣ»


Δεν υπάρχουν σχόλια