Header Ads

Η μαγεία της ετυμολογίας /Φ.1796

Η ΜΑΓΕΙΑ ΤΗΣ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΑΣ

«Ετυμολογικές προσεγγίσεις»
Λέξεις της επικαιρότητας - 98

Γράφει ο Χρήστος Βλαχογιάννης 
Καθηγητής Μουσικής


Με την ευκαιρία του θορύβου που έχουν προκαλέσει οι …αγωνιώδεις προσπάθειες πασών των «συγχρόνων» και «προοδευτικών» κυβερνήσεων του κόσμου, να αποκαταστήσουν τις αδικίες που υφίσταντο από αρχαιοτάτων χρόνων οι άνθρωποι με κάθε λογής σεξουαλικές ιδιαιτερότητες, είπα να ετυμολογήσω τις λέξεις που χρησιμοποιούνται είτε για να αυτοπροσδιοριστούν οι ίδιοι (άνθρωποι) είτε για να τους αποκαλούν οι λοιποί. Ομοίως θα ασχοληθώ και με ετυμολογίες πράξεων, που έχουν σχέση με το γενετήσιο ένστικτο και αυτούς που τις πράττουν.

Για όλες αυτές τις λέξεις υπάρχει μεγάλος πλούτος στην γλώσσα μας, στην αρχαιοελληνική, την λόγια και την καθομιλουμένη.

Οι άνθρωποι που επιθυμούν ερωτικώς το ίδιο φύλο μ’ αυτούς ονομάζονται γενικώς ομοφυλόφιλοι . Νομίζω πως η ετυμολογία τους είναι αρκούντως εύκολη: Ομο (όμοιο =το ίδιο) + φύλο + φιλώ (=αγαπώ, επιθυμώ). Για τους άνδρες ομοφυλόφιλους υπάρχουν οι λέξεις της καθομιλουμένης, πούστης , γκέι , ντιγκιντάγκας , λούγκρα , αδερφή , τοιούτος κ.ά. και της λόγιας οι αρσενοκοίτης , κίναιδος , γυναικωτός , καταπύγων κ.ά.

Απ’ αυτές της καθομιλουμένης, η πιο αναγνωρίσιμη διεθνώς είναι η λέξη gay-γκέι , που είναι αγγλική και σημαίνει τον χαρούμενο. Η ρίζα του όμως είναι το ρήμα γαίω ή γηθέω (=χαίρομαι και γήθος η χαρά). Οι Λατίνοι το έφτιαξαν gaudeo (=χαίρομαι), οι Γάλλοι είπαν τον εύθυμο gai , οι Ιταλοί gaio , οι Ισπανοί gozoso και οι Γερμανοί Gaukelei , την γοητεία.

Το αδερφή είναι επίσης εμφανές πως δηλώνει την θηλυπρεπή συμπεριφορά πλευρά του ατόμου. Το τοιούτος ήταν ένας εύσχημος τρόπος να μην τον κατονομάσουν και τον έλεγαν γενικώς, «τέτοιος» , εννοώντας προφανώς την ομοφυλοφιλία του.

Για την πιο γνωστή στην ελληνική καθομιλουμένη, το πούστης , δεν θα εκφέρω άποψη, γιατί οι απόψεις που υπάρχουν χαρακτηρίζονται από αστείες έως αστήρικτες και δεν θα ήθελα να συμπλεύσω με κάποια απ’ αυτές.

Ας πάμε τώρα στις λέξεις της αρχαιοελληνικής. Αρσενοκοίτης ή αρρενοκοίτης είναι αυτός που συνουσιάζεται με αρσενικούς. Η λέξη είναι σύνθετη εκ του άρσην , που θα πει αρσενικός (εκ του αίρω = σηκώνω, άρσις αλλά και αρόω = σπείρω, τίκτω. Αροτήρ είναι ο πατέρας) + κοίτη (εκ του κείω , κέω =κείμαι, ξαπλώνω, πλαγιάζω, με ε>ο ).

Ο κίναιδος είναι «ο παρά φύσιν συνουσιαζόμενος, είτε ενεργών είτε πάσχων» και κιναιδία , η παρά φύσιν ασέλγεια. Επίσης σύνθετη λέξη, εκ του κινώ (=μετακινώ, περιφέρω) + αιδώς (=ντροπή), αυτός που περιφέρει την ντροπή, την κατακραυγή που γεννάει η πράξη του.

Ο γυναικωτός είναι αυτός του οποίου οι πράξεις, η όλη συμπεριφορά προσομοιάζει με αυτήν των γυναικών.

Τέλος, ο καταπύγων είναι αυτός που επέρχεται κατά της πυγής , των οπισθίων, των γλουτών, του πρωκτού. Την λέξη χρησιμοποιεί κυρίως ο Αριστοφάνης για τον παθητικό ομοφυλόφιλο.

Η ασέλγεια είναι η μετά θρασύτητος επίμονη άσκηση βίας, λαγνείας, ή αισχρότητας. Πρόκειται για σύνθετη λέξη εκ του επιτατικού α και του θέλγω ( εθέλω >θέλω >σέλω ).

Η παρά φύσιν ασέλγεια ονομάζεται σοδομισμός , στην οποία περιλαμβάνεται κυρίως το πρωκτικό σεξ και αφορά και στα δύο φύλα, καθώς δεν γίνεται διάκριση σε ενεργητική ή παθητική σεξουαλική πράξη. Η ετυμολογία της λέξης προέρχεται από την βιβλική πόλη Σόδομα, την οποία, κατά την Βίβλο, ο Θεός κατέστρεψε εξ αιτίας της ακολασίας των κατοίκων της. Βεβαίως δεν έγιναν έτσι ακριβώς τα πράγματα αλλά δεν είναι του παρόντος να αναλύσουμε.

Πολύ λιγότερες λέξεις υπάρχουν για τις ομοφυλόφιλες γυναίκες, με κυριότερη την λεσβία . Προφανώς ετυμολογείται εκ της νήσου Λέσβου, όπου έζησε και έδρασε μια τεράστια ποιήτρια και μουσικός της αρχαιότητος, η Σαπφώ, την οποία οι σύγχρονοι «μελετητές» χρέωσαν με ομοφυλοφιλικές τάσεις. Και πάλι δεν θα επεκταθώ στην επίσημη αυτή αθλιότητα, λέγοντας μόνο πως η Σαπφώ αυτοκτόνησε επειδή αρνήθηκε τον έρωτά της ένας νέος, ο Φάων κι όχι κάποια γυναίκα.

Προσοχή στα δικαιώματα…!!!

* Ο κ. Βλαχογιάννης Χρήστος είναι Καθηγητής Μουσικής στο 1ο Γυμνάσιο Μεσολογγίου και Δ/ντης Χορωδίας

Δεν υπάρχουν σχόλια