Header Ads

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ (Φ. 1950)

 

Συνείδηση στήν ψηφιακή ποχή

 


17 Ιουλίου, 2025

Συνείδηση στήν ψηφιακή ποχή – Μέ φορμή τήν κδοση το Προσωπικο ριθμο

χρήση μις λοένα «κανότερης» τεχνητς νοημοσύνης πάνω στά θεμέλια τν μεγάλων –λοένα μεγαλύτερων– βάσεων προσωπικν δεδομένων, τά τελευταα χρόνια γείρει δύο σοβαρούς καί λληλένδετους κινδύνους, ο ποοι καθίστανται λο καί περισσότερο ρατοί καί εδιάκριτοι σέ διεθνές πίπεδο:

Ι. κίνδυνος χειραγώγησης τς κοινς γνώμης μέσ συστηματικς ξατομικευμένης πιλεκτικς/κατευθυνόμενης νημέρωσης .

ΙΙ. κίνδυνος συστημικς ξατομικευμένης πιβολς κοινωνικν οκονομικν ποκλεισμν περιορισμν.

Ατοί ο δύο κίνδυνοι συναποτελον κίνδυνο χειραγώγησης τς συμπεριφορς τν πολιτν το αριο, πως χει δη φανε.

περ-συγκέντρωση μως ψηφιακς κοσμικς σχύος δέν προκύπτει, πρός τό παρόν, τόσο πό τήν κατοχή τς διας τς τεχνητς νοημοσύνης σο πό τήν κατοχή καί διαχείριση τς πληροφορίας πό ποικίλα μεγάλα κέντρα ξουσίας, σημαντικότερο μέρος τς ποίας ποθησαυρίζεται στίς μεγάλες βάσεις δεδομένων καί μάλιστα σέ πλήρεις καί καλά δομημένες βάσεις προσωπικν δεδομένων.

Σέ ,τι φορ τήν θνική μας ψηφιακή πραγματικότητα, βασικό πυλώνα τς ψηφιακς διακυβέρνησης ποτελε τό ψηφιακό Μητρο Πολιτν, σημαντική ψηφίδα του ποίου ποτελε πλέον καί Προσωπικός ριθμός πού ρχισε νά κδίδεται πό τόν περασμένο ούνιο.

πως φαίνεται, κδοση καί κυκλοφορία το Προσωπικο ριθμο εναι πλήρως ναρμονισμένη[5] μέ νέργειες τς ΕΕ γιά τή μετάβαση σέ να νέο πλαίσιο ταυτοποίησης καί σφάλειας ντός τς ΕΕ, μέ πόμενο στόχο τήν κυκλοφορία τν ­European Digital Identity (EUDI) wallets, δηλαδή τν ψηφιακν ερωπαϊκν πορτοφολιν ντός το 2026.

Μέ ατά, ντί ο πολίτες νά δίνουν κάθε τόσο, δ καί κε, προσωπικά τους δεδομένα σέ πιχειρήσεις καί ργανισμούς, θά τά δίνουν λα μιά καί καλή σέ να διαλειτουργικό ερωπαϊκό σύστημα διαχείρισης προσωπικν δεδομένων (μέσ τν κρατν), στε μέσ ατο το συστήματος νά μπορον:

-φενός τά θνικά καί κοινοτικά ργανα τς ΕΕ ( ποία θεσμικά διοικεται μέσα πό δημοκρατικές διαδικασίες) νά λέγξουν κόμα καί νά περιορίσουντή συλλογή καί διαχείριση προσωπικν δεδομένων πό διωτικούς ργανισμούς (!) καί

-φετέρου ο πολίτες νά πσα στιγμή νά χουν τόν λεγχο τς διακίνησης τν προσωπικν τους δεδομένων μέσα πό να πλό ργαλεο στό κινητό τους.

Σημειώνουμε τά ξς:

Α. ντιλαμβανόμαστε τήν ερωπαϊκή νάγκη θεσμοθέτησης κάποιων προδιαγραφν καί διαδικασιν στε:

πρόσβαση το ποιουδήποτε νομικο φυσικο προσώπου στά στοιχεα λλου προσώπου νά διασφαλίζεται, καί σέ τεχνικό πίπεδο, πώς εναι ρισμένη στόν χρόνο, στόν χρο πρόσβασης, στόν σκοπό καί στήν ρμοδιότητα.

Παράλληλα πολίτης νά νημερώνεται γκαιρα καί γκυρα ς πρός τό ποιός, μέ ποιά ρμοδιότητα, γιά ποιόν σκοπό εδε/κατέγραψε/πεξεργάστηκε καί τί κριβς καί πότε κριβς.

Ατές τίς προδιαγραφές πιθανόν νά ρθει νά καλύψει (τό 2026, σύμφωνα μέ τό χρονοδιάγραμμα) τό ερωπαϊκό πορτοφόλι σε συνδυασμό με τον Προσωπικό Αριθμό.

μως δέν θά πρέπει τό ερωπαϊκό πορτοφόλι νά εναι μονόδρομος. Θά πρέπει πολίτης νά χει καί σοδύναμες ναλλακτικές, τόσο ψηφιακές (π.χ. email) σο καί μή ψηφιακές (χάρτινα γγραφα κ.λπ.). Παράδειγμα τά χρήματα: πάρχουν καί τράπεζες, πάρχουν (καί θά πρέπει νά συνεχίσουν νά πάρχουν) καί χαρτονομίσματα[11]. Τό διο καί μέ τά δεδομένα: πάρχει νάγκη γιά ψηφιακές πηρεσίες, λλά πάρχει νάγκη καί νά παραμείνουν λεύθεροι καί συμβατικοί μή ψηφιακοί τρόποι λήψης πηρεσιν. Διαφορετικά χτίζουμε να σκληρό λλά καί εθραυστο (ατά πνε μαζί) οκοσύστημα.

Β. φείλουμε κόμη νά ναγνωρίσουμε τήν νάγκη στήριξης τν πολιτν στίς ερωπαϊκές δημοκρατικά κλεγμένες κυβερνήσεις τους, πέναντι στήν λοένα σύμμετρα αξανόμενη δύναμη τν μεγάλων πολυεθνικν ταιρειν πληροφορικς, πού πορρέει πό τήν κανότητα διαχείρισης νός κεανο προσωπικν δεδομένων πού μες ο πολίτες τούς παρέχουμε –σως διάκριτα καί χωρίς νά τό πολυκαταλαβαίνουμε– μέ ρατό τόν κίνδυνο ατές ο ψηφιακές περδυνάμεις νά κυριαρχήσουν ν τέλειστόν ψηφιακό κόσμο το αριο.

πό τήν λλη πλευρά μως, λύση δέν εναι περσυγκέντρωση τν προσωπικν μας ­δεδομένων στήν «λλη χθη», ατή δηλαδή τς Ερωπαϊκς νωσης. Σέ λλα κράτη ατό χει δη δοκιμαστε καί χει πικριθε ς δυνητικά καταδυναστευτικό.

ς λάβουμε πίσης πόψη πώς δέν ξέρουμε μέ ποιόν τρόπο ο ραγδαα ξελισσόμενοι παγκόσμιοι συσχετισμοί σχύος το σήμερα θά πηρεάσουν τό αριο. Ο καλά ργανωμένες συγκεντρωτικές δομές διαχείρισης δεδομένων μπορε νά πέσουν σέ πικίνδυνα χέρια ξουσίας, ξεφεύγοντας πό τόν δημοκρατικό-δικαιοκρατικό λεγχο.

πεύθυνη στάση οσιαστικς καί συνειδητς στήριξης τόσο τς δημοκρατίας σο καί το θνους εναι «ψηφιακή γκράτεια»λων μας σέ ,τι φορ τή δημοσίευση καί παροχή κάθε στιγμιότυπου τς ζως μας σέ ποικίλες ψηφιακές φαρμογές, χωρίς πίγνωση καί νημέρωση ς πρός τίς ποκείμενες πιθανές σκοπιμότητες.

Γ. Τέλος, πέρα πό τό διεθνές πίπεδο, σέ ,τι φορ τό κρατικό πίπεδο, θά θέλαμε νά πισημάνουμε τά ξς:

1. διαχείριση το ψηφιακο θνικο μας Μητρώου θά πρέπει νά πόκειται πάντα στόν δημοκρατικό λεγχο ποκλειστικά το λληνικο λαο. διαλειτουργική διασύνδεση το θνικο μας Μητρώου μέ περεθνικά (π.χ. ερωπαϊκά) πολύ περισσότερο μέ διωτικά μητρα ποτελε δυνητικά τρωτό σημεο τόσο γιά τόν κάθε πολίτη ξεχωριστά σο καί γιά τό κράτος γενικότερα.

2. βιομέτρηση νά παραμείνει προαιρετική καί περιστασιακή. Εναι γνωστό πώς βιομετρικά μας στοιχεα περιέχονται τόσο στό βιομετρικό λληνικό διαβατήριο (δη πό τό 2009) σο καί στόν λεκτρονικό φάκελο γείας (λεκτρονική συνταγογράφηση). πίσης, ο φωτογραφίες τν φιστάμενων στυνομικν δελτίων ταυτότητας πιθανόν πάρχουν καί σέ ψηφιακό ντίγραφο στά κεντρικά.

Δέν πάρχει μως μέχρι στιγμς να πλρες σέτ βιομετρικν δεδομένων γιά λους τούς πολίτες νά πσα στιγμή. Ατό εναι κάτι πού πηρεάζει σημαντικά τήν ξιοπιστία τν δυνατοτήτων ναγνώρισης τν συστημάτων τεχνητς νοημοσύνης.

ς πάρουμε γιά παράδειγμα τά συστήματα ναγνώρισης προσώπου (facial recognition systems), γιά τίς δυνατότητες καί πειλές τν ποίων χουν διατυπωθε προβληματισμοί καί πιφυλάξεις σέ διεθνές πίπεδο κι χουν πάρξει καί περιστατικά κατάχρησης. ξιοπιστία τν συστημάτων ατν ξαρτται πό τό εδος καί τήν ποιότητα (νάλυση, φωτισμός κ..) τν φωτογραφιν, πό τήν παρξη συμπληρωματικν βιομετρικν στοιχείων (π.χ. ψος), πό τήν πληρότητα τν βιομετρικν στοιχείων τν βάσεων δεδομένων πί το συνόλου τν πολιτν καί πό τή διασπορά τν σημείων καταγραφς βιομετρικν στοιχείων (π.χ. δίκτυα καμερν φαρμογν δημιουργίας προφίλ γιά λόγους κοινωνικς δικτύωσης κ.λπ.).

3. Ο πληροφορίες πού περιέχονται στίς στυνομικές ταυτότητες τν πολιτν πρέπει νά εναι ξ λοκλήρου ναγνώσιμες πό τούς πολίτες. Νά μήν περιέχονται δηλαδή κωδικοποιημένες κρυπτογραφημένες πληροφορίες μή ναγνώσιμες πό τόν πολίτη, στε κάστοτε κάτοχος τς ταυτότητας νά μπορε νά βεβαιώνει νσυνείδητα τήν ταύτισή του μέ τό περιεχόμενο τς ταυτότητας.

4. παράδεκτη διάδοση ργαλείων μέ δυνατότητες κοινωνικο ποκλεισμο περιορισμο. κτακτα μέτρα τά ποα λήφθησαν κατά τήν πρωτόγνωρη πιδημία τς νόσου COVID19 φησαν δη τό ποτύπωμά τους στή συλλογική μνήμη τν πολιτν, καί θά πρέπει νά πάρξει νεργή μέριμνα πό τήν πολιτεία στε νά μήν αωρεται φόβος τι μπορε νά πανέλθουν στό μέλλον ς καθημερινή πρακτική. Σέ χρες το ξωτερικο, πως Κίνα καί νδία, χει πάρξει διεθνής ρνητική κριτική γιά προσπάθειες νάπτυξης τέτοιων ργαλείων.

ν κατακλεδι

σο μεγαλύτερη τεχνολογική δύναμη τόσο μεγαλύτερη καί προσοχή, πευθυνότητα καί ριμότητα πού παιτεται, τόσο σέ προσωπικό πίπεδο σο καί σέ πίπεδο κοινωνίας.

φείλουμε πομένως νά εμαστε σέ διαρκ παγρύπνηση γιά τήν μεση μμεση κμετάλλευση τν προσωπικν μας δεδομένων. χι μόνο σον φορ τούς κρατικούς φορες, λλά πολύ περισσότερο σον φορ τούς διωτικούς φορες. Διότι ο ταιρεες προηγήθηκαν τν κρατν καί πιθανς ατό νά δήγησε τά κράτη σέ στρατηγικές μιμητισμο.

πιφύλαξη στήν υοθέτηση νέων διαδικασιν καί ργαλείων γιά τά ποα νδεχομένως δέν πάρχουν κόμη ρκετά χέγγυα πωσδήποτε ποτελε πεύθυνη στάση νεργο πολίτη. Προσοχή, μως: Νά μήν στρέφουμε λη τήν προσοχή μας ποσπασματικά σέ μία δύο κατευθύνσεις κι κε νά ναλώνουμε λες τίς σωτερικές μας δυνάμεις, χάνοντας τσι να ξίσου σημαντικό μέρος τς πολυδιάστατης σύνθετης ψηφιακς πραγματικότητας.

«ψηφιακή μίχλη» δέν φήνει περιθώρια οτε φησυχασμο οτε φανατισμο. Τά πάντα δ κρίνονται στίς λεπτομέρειες. Ο ποιες ποφάσεις μας πρέπει πάντα νά ντάσσονται σέ να ερύτερο πλαίσιο παγρύπνησης καί σφαιρικς ντίληψης.

Περιοδικό « Δράση μας», Τεχος Αγούστου-Σεπτεμβρίου 2025

 

[1]Facebook–Cambridge Analytica data scandal – Wikipedia: “…Cambridge Analytica᾿s methods and their high-profile clients … brought the problems of psychological targeting that scholars have been warning against to public awareness.The scandal sparked an increased public interest in privacy and social media᾿s influence on politics…”
https://en.wikipedia.org/wiki/Facebook%E2%80%93Cambridge Analytica data scandal
[2]
 Σύστημα κοινωνικς πίστωσης – Wikipedia: «Τό σύστημα κοινωνικς πίστωσης (σ.σ. τς Κίνας) εναι διαδικασία κατά τήν ποία καταρτίζεται να νιαο θνικό ρχεο γιά φυσικά καί νομικά πρόσωπα βάσει το ποίου ξιολογεται δραστηριότητά τους…»
https://en.wikipedia.org/wiki/Social Credit System
[3]
νδικό σύστημα Aadhaar – Wikipedia: “Aadhaar is a twelve-digit unique identity number that can be obtained voluntarily by all residents of India, based on their biometrics and demographic data … Aadhaar is the world᾿s largest biometric ID system. As of May 2023, more than 99.9% of India᾿s adult population had been issued Aadhaar IDs. World Bank Chief Economist Paul Romer described Aadhaar as “the most sophisticated ID programme in the world …. “. https://en.wikipedia.org/wiki/Aadhaar
[4]
 Μητρο ΠολιτνΠιστοποιητικά (Στοιχεα Δημοτολογικής στικς Κατάστασης) / Γενική Γραμματεία Πληροφοριακν Συστημάτων καί Ψηφιακς Διακυβέρνησης: https://www.gsis.gr/dimosia-dioikisi/ked/webservices/mitroo-politon-pistopoiitika
[5]
Greece Mandates Digital ID Numbers on New National Identity Cards – ID Tech: “The new regulation requires all newly issued ID cards to include a unique 12-digit personal identification number that will serve as a unified identifier for all state interactions. The new system represents a major modernization of Greece᾿s identification infrastructure, aligning with broader European Union efforts to enhance identity verification and security across member states. The initiative follows the EU᾿s ongoing transition from the eIDAS framework to the more comprehensive European Digital Identity (EUDI) wallet initiative…” https://idtechwire.com/greece-mandates-digital-id-numbers-on-new-national-identity-cards/
[6]
European Digital Identity: “..Member States will make wallets available to every citizen, resident and business by the end of 2026…” https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-digital-identity en
[7]
EU Digital Identity Wallet Home: “… The European Digital Identity Framework entered into force in May 2024. Each Member State will offer at least one version of the EU Digital Identity Wallet, built to the same common specifications, by 2026…” https://ec.europa.eu/digital-building-blocks/sites/display/EUDIGITALIDENTITYWALLET/EU+Digital+Identity+Wallet+Home
[8]
Regulation – EU – 2024/1183 – EN – EUR-Lex https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024R1183&qid=1716986198888
[9]
A first look at what the of EU Digital Identity Wallet can do https://www.youtube.com/watch?v=smiM0GFRu w
[10]
Building a Scalable Privacy-Preserving Digital Identity Framework: From eIDAS to EUDI with Web3 – ID Tech https://idtechwire.com/building-a-scalable-privacy-preserving-digital-identity-framework-from-eidas-to-eudi-with-web3/
[11]
Μπλάκ ουτ: Πς πηρεάστηκε τ τραπεζικό σύστημα στήν σπανίαΟκονομικός Ταχυδρόμος: – ot.gr https://www.ot.gr/2025/04/28/diethni/mplak-aout-pos-epireastike-to-trapeziko-systima-stin-ispania/
[12]
 Ζητον μπλόκο στήν DeepSeek καί γιά τήν λλάδα / ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ https://www.kathimerini.gr/society/563447650/zitoyn-mploko-stin-deepseek-kai-gia-tin-ellada/
[13]
The Next Global Superpower Isn᾿t Who You Think / Ian Bremmer / TED https://www.youtube.com/watch?v=uiUPD-z9DTg
[14]
ταν ψυχη λη πέκτησε «νοημοσύνη» – Ψηφιακή τεχνολογία: προσδοκίες καί κίνδυνοι, Πετρουλέας Βασίλης, κδόσεις αρ https://ear-books.com/shop/kata-ilikia/enilikes/otan-i-apsychi-yli-apektise-noimosyni-psifiaki-technologia-prosdokies-kai-kindynoi/?srsltid=AfmBOooCHTEskqchaFbP p55cwZV29iePufVY-j-KKazIDBuFStYQ-Bh
[15]
Facial recognition system – Wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Facial recognition system
[16]
 Προεδρικό Διάταγμα 40/2025 – ΦΕΚ 67/Α/5-5-2025, άρθρο 7: Ζητήματα προστασίας δεδομένων προσωπικο χαρακτήρα.

 

Δεν υπάρχουν σχόλια