ΑΝΤΙΘΕΣΕΙΣ ΣΕ ΜΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΠΑΡΑΚΜΗΣ (Φ. 1932)
Ο 14χρονος Βίκτωρ Γιαννικόπουλος είναι διάνοια της αστροφυσικής και ξεχώρισε πέρυσι στη Θεσσαλονίκη, ανάμεσα σε 80 μαθητές/τριες από την Ελλάδα και όλες τις χώρες των Βαλκανίων, ηλικίας 13-17 ετών, στο 1ο Βαλκανικό Θερινό Σχολείο Αστρονομίας και Αστροφυσικής. Εντυπωσίασε με την εργασία του με τίτλο «Voyager 1 and 2 The epic journey in vast cosmic sea», ο νεαρός μαθητής και ανέδειξε με ώριμη ματιά την επίδραση των social media και τη σημασία της δημιουργικότητας: Αρωγός και έμπνευση για την προσπάθεια του ήταν ο Δρ. Σταμάτιος Κριμιζής, επικεφαλής των δύο αποστολών Voyager και νυν Πρόεδρος της Ακαδημίας Αθηνών.
«Κάποια παιδιά της ηλικίας μου έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους. Ασχολούνται πολύ με τα social media και γίνεται η μάχη των likes. Προσπαθούν να βγάλουν την καλύτερη φωτογραφία για να πάρουν τα περισσότερα likes. Κατά τη γνώμη μου, θα έπρεπε να ασχολούνται με κάτι πιο δημιουργικό»,
Φέρνοντας ως παράδειγμα τον Ισαάκ Νεύτωνα, εξήγησε πώς η παραγωγική χρήση του χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε σημαντικές ανακαλύψεις: «Το 1600, όταν ο Νεύτωνας ήταν φοιτητής στην Αγγλία, ξέσπασε πανδημία και αναγκάστηκε να κλειστεί στο σπίτι του για δύο χρόνια. Αυτά τα χρόνια ήταν τα πιο παραγωγικά για τον ίδιο, καθώς ανακάλυψε τους νευτώνειους νόμους, το νόμο της βαρύτητας και τη διάθλαση του φωτός. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν social media, διαδίκτυο ή ηλεκτρικό ρεύμα».
Εξέφρασε ακόμη ανησυχία για τον εθισμό ορισμένων νέων στις ψηφιακές πλατφόρμες και μίλησε για τις προκλήσεις της Τεχνητής Νοημοσύνης: «Έχουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη που, αν πέσει σε λάθος χέρια, μπορεί να γίνει καταστροφική. Θεωρώ επίσης ότι περιστατικά, όπως αυτά που σχετίζονται με τη βία ανηλίκων, υπερπροωθούνται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης», πρόσθεσε ο Βίκτωρας «Το παιδί που μετράει τ' άστρα», σε μια Ελλάδα παρακμής·
Καί ο παγκοσμίου φήμης αθλητής του μπάσκετ Γιάννης Άντετοκοϋνμπο μέ ανάρτηση του στά μέσα κοινωνικής δικτύωσης εξέφρασε τήν υπερηφάνεια του γιά τήν 22χρονη φίλη του Κλαυδία Παπαδοπούλου, μέ τήν ερμηνεία της «Άστερομάτας» πού χάρισε τήν έκτη θέση στην Ελλάδα στον διαγωνισμό της Εurovision,
Ό Γιάννης γνωρίζουμε ;oτι έχει γεννηθεί στην Ελλάδα, έχει μεγαλώσει στην Αθήνα, στά Σεπόλια, έχει τελειώσει ελληνικό σχολείο, υπήρξε σημαιοφόρος τής τάξεως του, αγωνίζεται μέ τήν Εθνική ομάδα τής Ελλάδος καί δηλώνει υπερήφανος γι' αυτό, όπως καί τά αδέλφια του, Θανάσης καί Κώστας. Εΐναι πιστοί Χριστιανοί και σέ όλες τους τίς δηλώσεις, αναφέρονται «στη βοήθεια του Θεοϋ» καί -είτε συμφωνεί κανείς είτε αδιαφορεί για τά Θεια- παραδέχονται και ομολογούν ότι σέβονται καί αισθάνονται ευγνώμονες γιά τήν τύχη πού τους επεφύλαξε ή ζωή.
Ας περάσουμε τώρα στά άτομα εκείνα, πού άπό τήν πρώτη στιγμή έσπευσαν νά χαρακτηρίσουν τό τραγούδι τής Κλαυδίας, πού επέλεξε εφέτος (ευτυχώς) ή ΕΡΤ γιά τόν διαγωνισμό, άσχετο καί, κυρίως, ακατάλληλο γιά Eurovision. Φυσικά, όλη αυτή (oχι ;oλη, αλλά τό μεγαλύτερο μέρος) ή συνομοσπονδία πού έχει καταλάβει τά πρωινάδικα στην ελληνική τηλεόραση, δέν εΐναι μόνον υπέρ τοΰ ύφους πού έχει υιοθετήσει τά τελευταία χρόνια ή Eurovision, άλλα έσπευσαν πέρυσι -πειθαρχώντας στό κλίμα υπέρ τής «διαφορετικότητας» πού είχε καλλιεργη -θεΐ έντέχνως καί επιμόνως στην
Ελλάδα- νά αποθεώσουν εκείνο τό οικτρό κατασκεύασμα πού παρουσίασε ένα άτομο τό όποιο επέμενε νά αποκαλείται «Το». Καί τί δέν είχαμε ακούσει τότε γι' αύτη τήν «διαφορετικότητα». Κάποιος, μάλιστα (τό κάποιος με επιφύλαξη) είχε πει οτι «μπορείς νά δηλώσεις δτι είσαι o,τι σου αρέσει, ακόμη καί ...δένδρο!». Φυσικά δέν μας εΐχε πει τό είδος τοϋ «δένδρου» (κάποιοι αντιλαμβάνονται), άλλα αυτές οι δηλώσεις, πού συμβάδιζαν απολύτως μέ τήν κατάντια στην όποια έχει περιέλθει ή ραγδαίως παρακμάζουσα Ευρώπη (μόνο τό 24% των νοικοκυριών της ΕΕ έχει παιδιά), λίγο έλειψε νά αποτελέσουν θέσφατο γιά τήν ελληνική πραγματικότητα. Πώς, λοιπόν, δταν επαινείς εκείνο τό δνστοπικό θέαμα πού επέμεινε νά μας παρουσιάσει καί εφέτος ή Ελβετία ώς τραγούδι μέ ΤΟΝ εκτελεστή νά εμφανίζεται μέ μορφή αλλόκοτη (επιεικής ό χαρακτηρισμός), θά μπορούσες νά αποδεχθείς τήν Κλανδία καί τήν «Άστερομάτα»;
Συμπέρασμα...
Όπως ο 14χρονος Βίκτωρ ας, τολμά ελεύθερα και δημόσια να καταθέτει ότι περιστατικά, όπως αυτά που σχετίζονται με τη βία ανηλίκων, υπερπροωθούνται από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, και για τα likes, και τη γνώμη του, για τη δημιουργική ενασχόληση των παιδιών, με τήν ίδια ειλικρίνεια και τόλμη τά αδέλφια Άντετοκοϋνμπο, σέ όλες τους τίς δηλώσεις, αναφέρονται «στη βοήθεια του Θεοΰ», έτσι καί ή 22χρονη Κλαυδία στήνΈλλάδα της παρακμής έκανε μέ περηφάνεια, τή δική της προσωπική δήλωση μετά τήν επιτυχία της:
«Οι άξιες καί τά ιδανικά τον ποντιακού Ελληνισμού υπάρχουν στό άξιακό μου σύστημα, είναι κομμάτι μου, καθώς μεγάλωσα καί γαλουχήθηκα μέ αυτά. Είμαι περήφανη γιά τίς ποντιακές μου ρίζες καί τίς τιμώ καί μέσα άπό τή μουσική μου».
Συγχαίρουμε τά νέα παιδιά. Γιά εμάς ή «ομολογία» τους αποτελεί ΕΛΠΙΔΑ!
Πρέπει νά σταματήσει κάποια στιγμή αυτός ό καταιγισμός της άγραμματοσύνης καί της μετριότητας πού έχει επικρατήσει στην παραπαίουσα ελληνική κοινωνία μας. Μόνο έτσι θά επανέλθουμε στην σωστή τροχειά.
Πηγή Κοινωνικοί Τομείς τεύχος 149/2025
*Βλ. και Δημ. Καπράνος εφ «ΕΣΤΙΑ» 22 Μαΐου 2025)
Αφήστε ένα σχόλιο