Συνδέεται η Eκπαίδευση και η κοινωνική ζωή των παιδιών μας με την πολιτική και τις εκλογές; (Φ. 1856)
«Η ΨΗΦΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΙΟ ΔΥΝΑΤΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΣΦΑΙΡΑ. Με τη σφαίρα μπορεί να σκοτώσεις τον εχθρό σου. Με την ψήφο μπορεί να σκοτώσεις το μέλλον των παιδιών σου…» μας λέει ο Αβραάμ Λίνκολν.
Γράφει η ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΥΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ *
Κάθε 4 χρόνια εμφανίζονται εθνικές ή αυτοδιοικητικές κάλπες στις σχολικές αίθουσες. Έννοιες ασύνδετες, οι εκλογές και ο φυσικός χώρος των μαθητών, των παιδιών, για λίγες μέρες όμως, συνδέονται. Είναι όμως πραγματικά τόσο ασύνδετες;
Συνδέεται η εκπαίδευση και η κοινωνική ζωή των παιδιών μας με την Πολιτική και τις εκλογές;
Μια σύντομη ανασκόπηση στα τελευταία χρόνια, μάλλον συνηγορεί στο αντίθετο. Σε μια χώρα μάλιστα όπου η φράση «πρώτα απ’ όλα το παιδί», συμπυκνώνει προτεραιότητες και νοοτροπίες πολλών οικογενειών. Σίγουρα ένας γονέας ενόψει των εκλογών, θα λάβει σοβαρά υπόψη τόσο τις προσδοκίες και εξαγγελίες του εκάστοτε υποψηφίου, όσο κυρίως τις εμπειρίες και επιπτώσεις των πολιτικών που εφαρμόστηκαν σε σχέση με το παιδί του.
Η Πολιτική είναι ένας σημαντικός παράγοντας στον καθορισμό της Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Η ενεργός συμμετοχή των πολιτών-ψηφοφόρων είναι το θεμέλιο μιας υγιούς Δημοκρατίας. Οι καλά ενημερωμένοι πολίτες-ψηφοφόροι ασχολούνται πιο πολιτικά και είναι πιο πιθανό να ψηφίσουν και να ζητήσουν υπεύθυνους εκπροσώπους μέσω της εκλογικής διαδικασίας.
Ωστόσο, οι φωνές των πολιτών-ψηφοφόρων που ενδιαφέρονται για θέματα που επηρεάζουν τις οικογένειες τους και το μέλλον των παιδιών τους, είναι απαραίτητες για την αύξηση της χρηματοδότησης και του πολιτικού ενδιαφέροντος για την σωστή εκπαίδευση των παιδιών. Με τις πολύπλοκες, πολυεπίπεδες προκλήσεις του συστήματος εκπαίδευσης, είναι ολοένα και πιο σαφές ότι η πρόσθετη πολιτική βούληση και η κρατική χρηματοδότηση είναι ζωτικής σημασίας για τη βελτίωση της εκπαίδευσης για κάθε παιδί, για κάθε γονέα, δάσκαλο και διευθυντή σχολείου.
Γνωρίζουμε ότι η σχολική επιτυχία προκύπτει από διάφορους παράγοντες. Κανένα από αυτά δεν στηρίζεται αποκλειστικά στο μάθημα στην τάξη. Πολιτική, οικονομική σταθερότητα και διακυβέρνηση σημαίνει ισχυρότερες και πιο σταθερές οικογένειες. Ισχυρότερες και πιο σταθερές οικογένειες έχουν πρόσβαση σε υποστηρικτικά δίκτυα που ενθαρρύνουν την ευημερία των παιδιών και τη φοίτηση τους στο σχολείο.
Μια ισχυρή αυτοδιοικητική διακυβέρνηση μπορεί να παρέχει χρηματοδότηση για εκπαιδευτικά και κοινωνικά προγράμματα που θα βοηθήσουν τα παιδιά μας να αναπτυχθούν και να αισθάνονται ασφαλή. Όλα τα παιδιά επωφελούνται όταν υπάρχει διαθέσιμη χρηματοδότηση για την υποστήριξη της διδασκαλίας, όπως διαδραστικοί πίνακες, αίθουσες με υπερσύγχρονους υπολογιστές, εργαστήρια χημείας, δανειστική βιβλιοθήκη, όμορφα διακοσμημένες και κλιματιζόμενες αίθουσες διδασκαλίας για χειμώνα- καλοκαίρι, άριστα εξοπλισμένα γυμναστήρια, ποιοτικές δραστηριότητες μετά το σχολείο, όπως σκακική λέσχη, θεατρική λέσχη κ.α., ενισχυτική διδασκαλία για τους αδύνατους μαθητές και προγράμματα υγιεινών γευμάτων εντός του σχολείου.
Εκπαιδεύοντας τους νέους για τη Δημοκρατία, τους δίνουμε τη δυνατότητα να εκφραστούν και να έχουν φωνή στις κοινότητές τους.
Το να πούμε ότι αυτή είναι μια καυτή προεκλογική περίοδος είναι υποτιμητικό.
Τα παιδιά δεν είναι απρόσβλητα από τη ρητορική στις διαφημιστικές καμπάνιες, την τοξικότητα που μπορεί να προκύψει συχνά στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμα και από τη συναισθηματικά φορτισμένη συζήτηση μεταξύ φίλων ή μελών της οικογένειας.
Πώς επηρεάζονται τα παιδιά μας από τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο και τι μπορούμε να κάνουμε για να τα βοηθήσουμε να παραμείνουν ψυχικά υγιείς σκεπτόμενοι πολίτες;
Τα παιδιά ακούνε και βλέπουν τόσα πολλά κάθε προεκλογική περίοδο.
Πολλά παιδιά, ειδικά οι μεγαλύτεροι μαθητές σχολικής ηλικίας και οι έφηβοι επηρεάζονται από το άγχος που βλέπουν γύρω τους. Μερικά παιδιά βρίσκονται σε ένα στάδιο όπου αναπτύσσουν αυτονομία και βγαίνουν από τη συγκεκριμένη σκέψη. Τα έντονα συναισθήματα και τα συναισθήματα που φέρνουν συχνά οι εθνικές ή οι αυτοδιοικητικές εκλογές μπορούν να επιδεινώσουν το άγχος των παιδιών. Μπορεί να τους δημιουργήσουν μια αίσθηση αβεβαιότητας για το μέλλον τους και αισθήματα αγωνίας εάν δουν τους γονείς τους σε αγωνία.
Για αυτό πρέπει να προσπαθήσουμε να θωρακίσουμε τα παιδιά μας από την τοξική πολωμένη πολιτική.
Το κλειδί είναι να αφαιρέσουμε το συναίσθημα ανασφάλειας. Είναι σημαντικό να μιλάμε στα παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, για πολιτικά ζητήματα, διαφορετικές απόψεις και πώς μπορούμε να εργαστούμε όλοι μαζί για ένα κοινό καλό. Τα παιδιά όλων των ηλικιών κατανοούν πολλά θέματα, τόσο πολιτικά όσο και κοινωνικά. Η εκλογική περίοδος είναι μια ευκαιρία να τα ρωτήσουμε τι ξέρουν, να τα ακούσουμε και να τους απαντήσουμε σε ένα αναπτυξιακά κατάλληλο επίπεδο. Ας αφήσουμε το παιδί να καθοδηγήσει τη συζήτηση και ας κρατήσουμε τις ερωτήσεις του ανοιχτές.
Οι έφηβοι ανταποκρίνονται και συμμετέχουν στην πολιτική με τρόπο που δεν το περιμένουμε.
Είναι καλό να δίνουμε στους εφήβους μας την ευκαιρία να εκφραστούν, αλλά να τους υπενθυμίζουμε ότι αυτά που μοιράζονται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης συχνά ζουν περισσότερο από τις εκλογές και μπορεί να μην αντιπροσωπεύουν τις απόψεις τους αργότερα στο μέλλον. Είναι υγιές να ενθαρρύνουμε τους εφήβους να χρησιμοποιούν καλές συμπεριφορές πολιτών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Αν κι εμείς οι γονείς θέλουμε να επηρεάσουμε τις πολιτικές απόψεις των παιδιών μας και να ενσταλάξουμε τις αξίες μας στα παιδιά μας, ενδεχομένως, αυτό περιλαμβάνει και τις πολιτικές τους απόψεις, είναι σημαντικό να δίνουμε στα παιδιά την ευκαιρία και τον χώρο να δουν όλες τις πλευρές των ζητημάτων και να αναγνωρίσουν όλες τις προοπτικές.
Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε εμείς οι ενήλικες για να βοηθήσουμε τα παιδιά να πλοηγηθούν σε μια πολιτική προεκλογική περίοδο;
Ας διδάξουμε στα παιδιά μας να αναρωτιούνται τι ακούνε και τι βλέπουν.
Ας τα βοηθήσουμε να μάθουν να έχουν επίγνωση ότι δεν μπορούν να εκληφθούν όλα όσα ακούν ή βλέπουν και ότι είναι σημαντικό να κάνουν τη δική τους έρευνα. Οι εκάστοτε εκλογές είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τα παιδιά μας να κάνουν την πολιτική έρευνα μαζί μας ή με τους εκπαιδευτικούς τους που εμπιστεύονται.
Ας υπενθυμίσουμε στα παιδιά μας ότι όλοι μοιραζόμαστε παρόμοιους στόχους κι ανησυχίες— ότι όλοι θέλουμε να είμαστε ασφαλείς και ευτυχισμένοι και ότι όλοι θέλουμε το καλύτερο για τη χώρα μας.
Στις επερχόμενες εκλογές γονείς ή μη μπαίνοντας σε μια σχολική αίθουσα για να ρίξουμε την ψήφο-σφαίρα μας στην κάλπη, ας κάνουμε επιτέλους την σωστή επιλογή για κατάλληλους εκπροσώπους στην διακυβέρνηση του τόπου μ ας, για ένα φωτεινότερο αύριο, για το καλό των παιδιών μας.
*Η κα ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ-ΡΟΥΚΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ, είναι Εκπαιδευτικός –
Διευθύντρια Σπουδών Κέντρου Αγγλικής Γλώσσας
Απ. Παύλου 39 - Κόρινθος
ΥΠΟΨΗΦΙΑ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ Π.Ε ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
Με τον Συνδυασμό «Η Πελοπόννησος Μπροστά» του Υποψ. Περιφερειάρχη Δημητρίου Πτωχο
Αφήστε ένα σχόλιο