Header Ads

Μερικές από τις αναρτήσεις στο facebook /Φ.1809

ΜΕΡΙΚΕΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ
facebook

Κυριάκος Κόκκινος
Δικηγόρος - Coach





Στη μεγάλη έκθεση για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του Μιχάλη Κακογιάννη στο Ίδρυμα «Μιχάλης Κακογιάννης» στην Πειραιώς

Ο κόσμος του Μιχάλη Κακογιάννη, του σκηνοθέτη, μεταφραστή, σεναριογράφου, ζωγράφου, διανοούμενου, παρουσιάζεται στην έκθεση «Μιχάλης Κακογιάννης: Ο Κόσμος του – Ο Κόσμος μας», την οποία εγκαινίασε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη στο «Ιδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης».

Η έκθεση, που πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του σπουδαίου δημιουργού, εκτείνεται σε όλους τους χώρους του Ιδρύματος και υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του ΥΠΠΟΑ.

Την έκθεση επιμελείται ο εικαστικός & σκηνογράφος Κωνσταντίνος Ζαμάνης, με τη συμβολή- συμβουλή του Διονύση Φωτόπουλου.

Ο κόσμος του Μιχάλη Κακογιάννη μέσα από τον Κινηματογράφο, το Θέατρο, τη ζωγραφική, τα κείμενα του και φυσικά τη καθημερινότητα του, ξεδιπλώνεται σε όλους τους χώρους.

Η έκθεση για τον Μιχάλη Κακογιάννη – για το έργο του για να είμαστε πιο ακριβείς – προσπαθεί με έναν απλό τρόπο να καταδείξει το εύρος σε χρόνο και θεματικές των αναζητήσεών του. Προσπαθώντας να συνενώσουμε τις εξαιρετικά επεξεργασμένες φωτογραφίες από τις ταινίες του , την παρέμβαση στο κτήριο του Ιδρύματος από τον Jim Gogswell, μικρά τεκμήρια / υλικά από τα γυρίσματα, τους στίχους του και την παρουσίαση όλου του Αρχείου του Μιχάλη Κακογιάννη, θελήσαμε να δώσουμε στον επισκέπτη το έναυσμα να αναστοχαστεί, να ξανα-γνωρίσει και να εμπνευστεί από το έργο ενός άνδρα πολυσχιδούς, εμπνευσμένου και ακούραστου.
  

Κωνσταντίνος Ζαμάνης Κοστούμια, σκηνικά, φωτογραφίες από γυρίσματα, η «Στέλλα», το «Κορίτσι με τα Μαύρα», η «Ιφιγένεια», η «Ηλέκτρα», ο «Ζορμπάς» βρίσκονται στον χώρο και συντροφεύουν τους επισκέπτες. Το γραφείο του, ο χώρος δημιουργίας, διαφωνιών, συναντήσεων καλωσορίζει τους θεατές .

Λίγο πιο πάνω ο θεατής μπορεί να ρίξει μια κλεφτή ματιά στην κάμερα του σκηνοθέτη..

Ο Μιχάλης Κακογιάννης ήταν δοσμένος ολοκληρωτικά στην Τέχνη. Σκηνοθετούσε, έγραφε, ζωγράφιζε. Μέσα από αυτή εκφραζόταν για κοινωνικά θέματα, για τη θέση της γυναίκας , όμως και τα πολιτικά θέματα απασχόλησαν το έργο του, ο Μιχάλης Κακογιάννης έφυγε από το Εδιμβούργο όπου σκηνοθετούσε Οιδίποδα για να πάει στην πατρίδα του την Κύπρο και να γυρίσει το ντοκιμαντέρ «Αττίλας ΄74», να καταγραφεί η αλήθεια, όπως έλεγε. « Όταν τα ψάρια βγήκαν στη στεριά» προέβαλλε τους προφητικούς του φόβους για τις συνέπειες της πυρηνικής δραστηριότητας, επίφοβο εγχείρημα για τότε, ήξερε ότι θα ενοχλούσε πολλούς, κάτι που όμως δεν τον έκανε να σταματήσει.

Ο Μιχάλης Κακογιάννης έχει κατακτήσει μια θέση στον Παγκόσμιο Κινηματογράφο & μία θέση στην Ιστορία του Ελληνικού Σινεμά.

«Η ακατανίκητη μου δίψα να δραπετεύσω απ’ την πραγματικότητα, έβρισκε διέξοδο σε λαθραίες σκέψεις, σε μία ακόρεστη λαιμαργία για μυθιστορήματα και πάνω απ’ όλα στο να υποδύομαι τα σκαρώματα της φαντασίας μου μπροστά σε όποιον είχε τη διάθεση να τα δει… Είχα πραγματικά ευτυχισμένα παιδικά χρόνια. Είχα δύο υπέροχους γονείς, τρία αδέλφια που ήμασταν πολύ δεμένα. Τους καταδυνάστευα όλους από μικρός, διότι ανέβαζα έργα στην ταράτσα του σπιτιού και καλούσαμε και γειτόνους και τους ανάγκαζα να πάρουν μέρος χωρίς να έχουν καμία διάθεση σε έργα που έφτιαχνα εγώ τα θέματα. Σε Δράματα… Είναι πιο εύκολο το δράμα από την κωμωδία .... Ο Ένας και μόνος σταθερός παράγοντας στο ακατάπαυστο πήγαινε – έλα ανάμεσα στο αρνητικό και θετικό πόλο της φύσης μου, υπήρξε πάντα μία δυνατή κλίση για τις τέχνες.... Στην Ελλάδα πήρα σημαντικά δώρα, μόνο απ’ τον κόσμο. Μια αυθεντική αγάπη, ένα ευχαριστώ, το εισπράττω κάθε μέρα και φυσικά από κάποιους πνευματικούς ανθρώπους...Το ίδρυμα ήταν ένα όνειρο ζωής που πραγματοποιήθηκε. Σαν μια μεγάλη παραγωγή ταινίας για να πραγματοποιηθεί, βέβαια, χρειάστηκε εκτός από την αρχική μου έμπνευση και την ιδέα, η εξεύρεση χώρου κι έτσι αποφάσισα να βρω ένα χώρο και να φτιάξω ένα ίδρυμα χωρίς να έχω καθαρή ιδέα, όλα θα εξαρτιόνταν από τη φυσιογνωμία και τη διαρρύθμιση του χώρου που θα έβρισκα. Η πρώτη μου σκέψη ήταν να γίνει το κτήριο με τους χώρους που ήθελα. Φτιάξαμε έναν χώρο για θεατρικές παραστάσεις που νομίζω είναι μοναδικός στην Αθήνα. Είναι σαν μικρογραφία της Επιδαύρου, είναι πολύ ωραίο. Έχει σινεμά, αίθουσες εκθέσεων, καμαρίνια, γραφεία...

Ήμουν δύσκολος στις επιλογές. Δεν μπορούσα να υποταχθώ σε μια κατάσταση. Τέλος πάντων, τελειώσαμε…».

Ο Μιχάλης Κακογιάννης ήταν ένας πολίτης του Κόσμου.. Ένας καλλιτέχνης που μπορούσε τόσο απλά να δημιουργεί στα μεγαλύτερα θέατρα και όπερες του κόσμου, να κοιτάζει τις ταινίες του στα Όσκαρ και να ψάχνει της φτωχογειτονιές της Ελλάδας για να φιλοξενήσουν τη Στέλλα! Συνδύαζε το Ελληνικό με το Διεθνές, ακροβατώντας στις ξένες παραγωγές με αμιγώς ελληνικό τρόπο.

Αυτό που μπορούμε να προσθέσουμε εμείς είναι ότι δημιούργησε μία παρακαταθήκη για όλους μας, ένα χώρο πολιτισμού ανοιχτό, γιατί; Γιατί η Τέχνη είναι για όλους κι η τέχνη Ψυχ-αγωγεί!

Η διατήρηση της μνήμης κι η απότιση τιμής προς το μεγάλο Έλληνα δημιουργό, ως και για κάθε δημιουργό υπεραξίας, αποτελεί έργο εσωτερικής αναζήτησης για να βρούμε κι εμείς τη θέση μας στον συλλογικό μας Κόσμο.

Ιδίως μέσα στην εβδομάδα που ο θάνατος μας υπενθύμισε τη μεταβατική του παρουσία στο πρόσωπο τριών επίσης μεγάλων της τέχνης και της επιστήμης, της Ειρήνης Παππά, του Κώστα Καζάκου και του Δημήτρη Παντερμαλή.

Ας αγρυπνούμε φίλοι μου κι ας σπεύδουμε στην ολοκλήρωση και του προσωπικού μας έργου εντός της Ολικής Εντελέχειας!

Κυριάκος Κόκκινος, Δικηγόρος, Πρόεδρος της Κίνησης Οργανικότητας ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια