Header Ads

ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΛΟΓΕΣ (Φ. 1924)

 

παράδοξη μμον το Πατριάρχου

 


13 Ιανουαρίου, 2025

πορία κα περίσκεψη δημιουργε μμον το Παναγιωτάτου Οκουμενικο Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου ν χρησιμο­ποιήσει τν κατ τ τος 2025 σύμπτωση ορτασμο το Πάσχα μ τος τερόδοξους Χριστιανος τς Δύσεως, ς φετηρία γι καθιέρωση στ ξς κοινς μερομηνίας τς ορτς π τ βάσει, κατ τ λεγόμενά του, το ρθόδοξου ορτολογίου.

Πατριάρχης σημείωσε τι δν θ πρόκειται γι συλλειτουργία, διότι δν πρξε συμφωνία στν Θεολογικ Διάλογο, λλ γι κοιν ορτασμό, πως γίνεται μ τν ορτ τν Χριστουγέννων. «Δν νοεται κα εναι παράδεκτο ν ξακολουθομε σήμερα, ες τς ρχς το 21ου αἰῶνος, ν ζομε μ φανατισμούς, μικροψυχία κα προκαταλήψεις. Θεός μας εναι Θες τς γάπης. Κα ν κόμη γιναν λάθη ες τ παρελθόν, ατ δν σημαίνει τι μες πρέπει ν τ διαιωνίζουμε», πρόσθεσε Οκουμενικς Πατριάρχης.

Μ λο τν σεβασμό, εναι μεγάλο λάθος μι τέτοια ντίληψη. προσήλωση στν παράδοση δν εναι οτε φανατισμός, οτε μικροψυχία, οτε προκατάληψη. Εναι διαφύλαξη τς ποστολικς κα γιοπατερικς κληρονομις. διος Πατριάρχης μολόγησε τι δν πρξε συμφωνία στν Θεολογικ Διάλογο. Κα δν πρξε συμφωνία, διότι, ταν Διάλογος φθασε στ σοβαρ θέματα, δηλαδ στν καίρια δογματικ κτροπ τν δυτικν περ κπορεύσεως το γίου Πνεύματος «κα κ το Υο» (τ γνωστ Filioque) κα στ θέμα το «πρωτείου κα λαθήτου το πάπα», Διάλογος συνάντησε χάλκινο τεχος π πλευρς το Ρωμαιοκαθολικισμο. καινοφανς κα παράδεκτη θεωρία το είμνηστου Μητροπολίτου Περγάμου ωάννου Ζηζιούλα, μ τν ποία πιδίωκε ν κάνει δεκτ τ παπικ πρωτεο ς στοιχεο το προεσττος τς θείας Εχαριστίας, πορρίφθηκε μ πόλυτο τρόπο π τος παπικος θεολόγους. Γι᾿ ατος ταν διανόητο ν ρνηθον τ θεωρία περ πρωτείου το πάπα ς δθεν διαδόχου το ποστόλου Πέτρου, ποία ποτελε τ βασικ θεμέλιο το παπικο οκοδομήματος. κε Διάλογος οσιαστικ τελείωσε.

Τ γνωρίζει πολ καλ ατ Παναγιώτατος κα τ μολόγησε. Τ επε, βέβαια, σο πι πια μποροσε· τι «παρ τν πρόοδον το Θεολογικο Διαλόγου κα τ σημαντικ βήματα πο χουν συντελεσθε», δν πρξε συμφωνία κοινωνίας. ρα πς πιδιώκει τώρα κοιν ορτασμ μ μετανόητους κα πείσμονες αρετικούς;

Κάνει πίσης λόγο Πατριάρχης γι τν πικρατήσαντα μ τν λλαγ το μερολογίου ορτασμ τν Χριστουγέννων τν δια μέρα μ τος τερόδοξους. Παρατρέχει μως κάτι πολ σοβαρό: ν ορτάζουμε τν δια μερομηνία μ ατος τ Χριστούγεννα, δν τ ορτάζουμε π κοινο μ λους τος ρθόδοξους. Στν μν λλάδα χουμε τ τραγικ σχίσμα μ τος Παλαιοημερολογίτες, γενικότερα δ δύο παλαίφατα Πατριαρχεα (ντιοχείας κα εροσολύμων) κα πολλς π τς νεότερες κκλησίες δν ορτάζουν π κοινο μ μς τ Χριστούγεννα.

Δν θ πρεπε ν εναι πρώτιστος στόχος κα μέριμνα το Πατριάρχου ξεύρεση λύσεως στ ζήτημα ατό; κα στν πρόσφατο διχασμ τς Οκρανικς κκλησίας, που τ πράγματα βαίνουν π τ κακ στ χειρότερο, δεδομένου τι διαρκς ρχονται εδήσεις γι βίαιες καταλήψεις Ναν κα Μονν π μέλη τς νεοαναγνωρισμένης κκλησίας; τσι μι κατακερματισμένη ρθοδοξία πιδιώκει ν συμπλεύσει μ τος αρετικούς;

Γι μς πιδίωξη κοινο ορτασμο το Πάσχα μ τος αρετικος τς Δύσεως ζει, πως γραφε είμνηστος π. πιφάνιος Θεοδωρόπουλος, «παισίου θρησκευτικο συγκρητισμο» μ κατάληξη «τν καθιέρωσιν τς ρμονικς κα διαταράκτου συνυπάρξεως ληθείας κα πλάνης, φωτς κα σκότους» («νορία», ριθ. 549 / 10-5-1974).

φερε κόμη ς πιχείρημα Πατριάρχης τι ο Ρωμαιοκαθολικο στν λλάδα καθόρισαν τν ορτασμ το Πάσχα κατ τ ρθόδοξο ορτολόγιο. μως ο πιστο δν γνοομε τ μέσα πο μεταχειρίζεται Παπισμς γι ν ξαπατήσει τος ρθόδοξους. Ατο δν εναι πο δημιούργησαν τν Ονία ς «Δούρειο ππο» ξαπατήσεως τν ρθοδόξων; Τ γεγονς τι σ κάποια φάση το Διαλόγου, κατόπιν σφυκτικν πιέσεων, γινε δεκτ κα Ονία σ᾿ ατόν, δν λλάζει τν πουλο ντορθόδοξο χαρακτήρα της.

Επε μως Παναγιώτατος κα τοτο: τι, «κα ν κόμη γιναν λάθη ες τ πα­ρελθόν, ατ δν σημαίνει τι μες πρέπει ν τ διαιωνίζουμε». Θέλουμε ν πιστεύουμε τι δν ννοε πς γιναν λάθη κα π τν πλευρ τς ρθοδοξίας, λλ μόνο π τος ποστατήσαντες αρετικούς. Κα εναι λήθεια τι κανε κα διος κα ο πρν π᾿ ατν Πατριάρχες μεγάλες κινήσεις γι τ διόρθωσή τους μ τος Θεολογικος Δια­λόγους. μως διος ναγνώρισε τι ο Διάλογοι δν φεραν ποτέλεσμα, πράγμα πο σημαίνει τι ο αρετικο πέμειναν στς πλάνες τους.

ρα φαίνεται τι προχωρομε τώρα μ παράπλευρες νέργειες γι νωση στν πράξη μαζί τους; Ατ δν ταν ξαρχς παράδεκτη τακτικ το είμνηστου Πατριάρχου θηναγόρα;

Ατ μως θηναγόρεια τακτικ δν ποτελε προδοσία τς ρθοδοξίας; Θ τν υοθετήσουμε; Τ ντέχει κάτι τέτοιο συνείδηση το Πατριάρχου;

Επιμελείται η Αρετή Ρέντα
πηγή Ο Σωτήρ 13 Ιανουαρίου, 2025

Δεν υπάρχουν σχόλια