Header Ads

ΕΘΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ (Φ. 1963)

 Επέκταση των δραστηριοτήτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας: Γεωπολιτική αναβάθμιση και εμβάθυνση των σχέσεων Ελλάδας – ΗΠΑ βλέπει η κυβέρνηση

 


Σύνταξη Συντακτική ομάδα ertnews.gr

Την εμβάθυνση των σχέσεων Ελλάδας – Ηνωμένων Πολιτειών και τη γεωπολιτική αναβάθμιση της χώρας προτάσσουν κυβερνητικά στελέχη, με φόντο τη μετατροπή της Ελευσίνας σε ενεργειακό κόμβο και διαμετακομιστικό κέντρο.

Η σχετική νομοθετική διάταξη, αναμένεται να ψηφιστεί έως το τέλος του μήνα, όπως ανακοίνωσε ήδη από χθες Τρίτη ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος, μετά την συνάντηση που είχε με την πρέσβη των ΗΠΑ στην Ελλάδα, Κίμπερλι Γκιλφόιλ. 

Υπενθυμίζεται πως στη συνάντηση του κ. Θεοδωρικάκου με την Κίμπερλι Γκιλφόιλ συζητήθηκε η επέκταση των δραστηριοτήτων των Ναυπηγείων Ελευσίνας και στον εμπορικό, διαμετακομιστικό, λιμενικό και ενεργειακό τομέα.

«Αναλαμβάνει άμεσα νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία η ONEX, που επιχειρεί στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και έχει χρηματοδοτηθεί από την αμερικανική κρατική Αναπτυξιακή Τράπεζα, έχει τη δυνατότητα να επεκτείνει τις δραστηριότητές της, εκτός από την ναυπηγική βιομηχανία και στον εμπορικό διαμετακομιστικό, λιμενικό, ενεργειακό και αμυντικό τομέα» σημείωσε ο υπουργός Ανάπτυξης.

Για ένα μικρό δείγμα των δυνατοτήτων συνεργασίας Ηνωμένων Πολιτειών και Ελλάδας και σε άλλους τομείς πέραν αυτού της ενέργειας έκανε λόγο η πρέσβης των Ηνωμένων Πολιτειών Κίμπερλι Γκιλφοιλ, σημειώνοντας χαρακτηριστικά: «Ο Πρόεδρος Τράμπ έχει δύο προτεραιότητες: την ενέργεια και την ασφάλεια. Όπως είπα, είναι ισοδύναμες της εθνικής ασφάλειας. Και είμαστε ευτυχείς να έχουμε ισχυρούς συμμάχους στην Ελλάδα που αντιλαμβάνονται τη σπουδαιότητα αυτού του τομέα. Αναμένουμε την επέκταση της χρήσης του λιμανιού της Ελευσίνας ως ένα διαμετακομιστικό κέντρο σε αυτή την σημαντική γεωπολιτική περιοχή».

Κ. Χατζηδάκης για το λιμάνι της Ελευσίνας: «Η χώρα μας δεν μπορεί να αποκρούει προτάσεις»

Από το ενδιαφέρον του αμερικανικού παράγοντα για το λιμάνι της Ελευσίνας και όσα δήλωσε για το θέμα η πρέσβης των ΗΠΑ στη χώρα μας, Κίμπερλι Γκιλφόιλ στη συνάντηση με τον υπουργό Ανάπτυξης Τάκη Θεοδωρικάκο, ξεκίνησε η συνέντευξη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Κωστή Χατζηδάκη το βράδυ της Τρίτης, στον τηλεοπτικό σταθμό Blue Sky.

Θέμα για το οποίο ο αντιπρόεδρος δήλωσε ότι, πράγματι, «η Ελευσίνα έχει λιμάνι, και υπάρχει και χώρος, από όσο αντιλαμβάνομαι, δίπλα στο ναυπηγείο για να υπάρξει άλλο λιμάνι». «Η χώρα μας δεν μπορεί να αποκρούει προτάσεις», σημείωσε εμφατικά ο Κ. Χατζηδάκης και προσέθεσε:

«Άλλωστε η πρόταση αυτή, η ιδέα αυτή, είναι σωρευτική. Δεν αποκλείει το ένα λιμάνι τις δραστηριότητες του άλλου». Εξ άλλου, συμπλήρωσε, «και τώρα έχουμε ανταγωνισμό, γιατί έχουμε το λιμάνι του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, του Βόλου, του Ηρακλείου, της Ηγουμενίτσας. Ωστόσο, ο Πειραιάς είναι ένα λιμάνι για κοντέινερς σε πολύ μεγάλο βαθμό». Αντιθέτως, όπως είπε, «η ιδέα για την Ελευσίνα αφορά περισσότερο τα λεγόμενα χύδην φορτία, έτσι ώστε να υπάρξει εξειδίκευση και σε ένα άλλο τομέα. Άρα το ένα δεν αποκλείει το άλλο».

Εξέλιξη την οποία επικαλέσθηκε ακολούθως για να υπογραμμίσει τη γεωστρατηγική αναβάθμιση της χώρας μας, λόγω και των συμφωνιών με την Chevron και την Exxon. Εκ των πραγμάτων η Ελλάδα καθίσταται «όχι απόληξη της εμπορίας ρωσικού πετρελαίου, αλλά πύλη εισόδου του αμερικανικού φυσικού αερίου». Και με αυτόν τον τρόπο, «αναβαθμίζεται γεωστρατηγικά η χώρα και η Αμερική έχει κάθε λόγο να είναι ακόμα πιο κοντά στην Ελλάδα».

Αλλάζοντας θέμα, στα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι Έλληνες κτηνοτρόφοι, εν πρώτοις ο Κ. Χατζηδάκης κατέθεσε ένα στοιχείο: «Η ευλογιά, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έχει αυτή την ώρα πλήξει το 8% του ζωικού κεφαλαίου στην Ελλάδα, το 8% των αιγοπροβάτων».

Όμως, «κατά πάσα πιθανότητα την επόμενη εβδομάδα θα γίνουν πιο συγκεκριμένες ανακοινώσεις, οι οποίες όμως θα είναι στην κατεύθυνση στήριξης των κτηνοτρόφων που έχουν αναγκαστεί να θανατώσουν ζώα για την απώλεια εισοδήματος». Εν τέλει, «για τους κτηνοτρόφους μας το πρόβλημα αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό και η κυβέρνηση ήρθε να κάνει, κατά την άποψή μου, το αυτονόητο».

Στο άλλο θέμα, αυτό των επιδοτήσεων, «τώρα είμαστε σε αυτή τη φάση που έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των δηλώσεων εδώ και ένα μήνα, και είμαστε πια στην τελική ευθεία για την καταβολή των επιδοτήσεων στους αγρότες μας», αλλά με αντικειμενικά κριτήρια πλέον.

Βέβαια, συνέχισε, «αυτό είναι μια δύσκολη δουλειά». «Πρέπει να γίνει σε χρόνο ρεκόρ, γιατί πρέπει να εφαρμοστεί ένα καινούργιο σύστημα, το οποίο έχει πολλές παραμέτρους και επομένως πρέπει να προχωρήσεις με πολύ πολύ μεγάλες ταχύτητες», ανέφερε.

 

  

 

Έρχεται όντως πόλεμος- Οκτώ Ευρωπαϊκές Χώρες δημιουργούν δύναμη Ταχείας Επεμβάσεως -Η Ελλάδα τι θα κάνει μπροστά σε όλα αυτά;

 

Η ΕΕ προετοιμάζει επίσης σχέδια για την ταχεία ανάπτυξη στρατευμάτων και όπλων σε περίπτωση πολέμου με τη Ρωσία -Τα σύννεφα του πολέμου σκεπάζουν την Ευρώπη και οι Νεο-Οθωμανοί Τούρκοι παραμονεύουν

Μόνο τυχαία δεν ήταν η δήλωση του Νίκου Δένδια για κοινή στρατιωτική προσπάθεια κατά της Ρωσίας με τις 3500 πυρηνικές κεφαλές, και της συμμάχου της Κίνας, η οποία ετοιμάζεται για επιχειρήσεις στην Ταιβάν.     

 Η Λιθουανία, το Βέλγιο, η Τσεχία, η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Πολωνία και η Σλοβακία υπέγραψαν πρωτόκολλο πρόθεσης για την ενίσχυση της στρατιωτικής κινητικότητας στην Κεντρική, Βόρεια και Ανατολική Ευρώπη.

Η πρωτοβουλία περιλαμβάνει τη δημιουργία της Περιοχής Στρατιωτικής Κινητικότητας Κεντρικής-Βόρειας Ευρώπης (CNE MMA).

Η συμφωνία στοχεύει στην ενοποίηση των κανόνων διέλευσης των συνόρων, στη βελτίωση του κοινού ελέγχου και του συντονισμού των μεταφορών, στη διασφάλιση της αποτελεσματικής ανταλλαγής πληροφοριών και στην προώθηση της συγχρονισμένης ανάπτυξης υποδομών.

Βασιζόμενη στον υπάρχοντα πρότυπο διάδρομο Ολλανδίας-Γερμανίας-Πολωνίας, σχεδιάζεται επέκταση του δικτύου: προς τα δυτικά μέσω Βελγίου και Λουξεμβούργου και προς τα ανατολικά μέσω Λιθουανίας, Τσεχίας και Σλοβακίας.

Αυτό θα δημιουργήσει μια ενιαία περιοχή στρατιωτικής κινητικότητας Κεντρικής-Βόρειας Ευρώπης. «Η αδιάλειπτη στρατιωτική κινητικότητα αποτελεί εθνική προτεραιότητα για τη Λιθουανία. Εξασφαλίζεται μέσω της συνεχούς ανάπτυξης υποδομών και του συντονισμού των κινήσεων, που επιτρέπει στις συμμαχικές δυνάμεις να κινούνται γρήγορα, με ασφάλεια και χωρίς διακοπή», δήλωσε ο Υπουργός Άμυνας Robertas Kaunas.

Το όλο σχέδιο τοχεύει στην ενίσχυση της διαλειτουργικότητας των υποδομών στην ανατολική πλευρά του ΝΑΤΟ μέσω στενής συνεργασίας μεταξύ των χωρών της περιοχής.

Σύμφωνα με τον υπουργό, χρησιμοποιούνται διάφορες πηγές χρηματοδότησης,  τόσο εθνικά όσο και αναπτυξιακά κονδύλια της ΕΕ,  για την επίτευξη αυτού του στρατηγικού στόχου.

Για την περαιτέρω ενίσχυση της περιφερειακής ασφάλειας και τη διασφάλιση της στρατηγικής συνέχειας των κινήσεων, η Λιθουανία, μαζί με τα άλλα κράτη της Βαλτικής, σχεδιάζει να δημιουργήσει μια ζώνη στρατιωτικής κινητικότητας τριών χωρών της Βαλτικής.

Αυτή η πρωτοβουλία θα δημιουργήσει έναν συνεχή χώρο για την ανεμπόδιστη κίνηση στρατευμάτων, κάτι που είναι κρίσιμο για την αποτελεσματική αποτροπή πιθανής επιθετικότητας από τη Ρωσία και για την περιφερειακή ασφάλεια γενικότερα. 

Η ΕΕ προετοιμάζει επίσης σχέδια για την ταχεία ανάπτυξη στρατευμάτων και όπλων σε περίπτωση πολέμου με τη Ρωσία.

Η στρατιωτική κινητικότητα αναφέρεται στην ικανότητα μετακίνησης στρατευμάτων, εξοπλισμού, όπλων, πυρομαχικών και άλλων πόρων αποτελεσματικά, γρήγορα και με ασφάλεια μέσω χερσαίων, σιδηροδρομικών, αεροπορικών και θαλάσσιων μεταφορών. Αυτό απαιτεί συντονισμό και την αδιάλειπτη λειτουργία των υποδομών, των μεταφορικών μέσων, των νομικών κανονισμών και ροής εφοδιασμού.

Κάποιοι θέλουν πόλεμο με την Ρωσία στην Ευρώπη, (δηλαδή οι Αμερικανοί), οι οποίοι μαζί με τους Βρετανούς θέλουν να χωρίσουν σε κομμάτια την ρωσική Ομοσπονδία, σε έδαφος της Ευρώπης, ενώ οι ΗΠΑ δεν κάνουν λόγο για αντίστοιχη στρατιωτική δράση κατά της Μόσχας, αφού δεν θέλουν να βάλουν σε κίνδυνο τις μεγαλουπόλεις τους και την κοινωνία τους. 

Αυτήν την δουλειά την έχουν αναθέσει στην ΕΕ, ξεχνώντας ότι οι Κινέζοι, που θα στηρίξουν τους Ρώσους μέχρι τέλους, για τα δικά τους συμφέροντα, θα ισοπεδώσουν τα πάντα στο πέρασμα τους για την άλλη πλευρά του Ατλαντικού στην μάχη της ηγεμονίας του πλανήτη.

Μέσα σε όλα αυτά η Ελλάδα θα κληθεί να αποφασίσει εκβιαστικά με ποιους θα είναι, ενώ η Τουρκία θα είναι εκτός, σφυρίζοντας αδιάφορα, έτοιμη να επιτεθεί για να υφαρπάξει κομμάτι του Αιγαίου και της Ανατολικής Μεσογείου.    https://www.pentapostagma.g

 

 

Τζιτζικώστας: «Η Ευρώπη δεν έχει χρόνο για χάσιμο - Γι’ αυτό δημιουργούμε τη Στρατιωτική Σένγκεν»

 


Στην τοποθέτησή του ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στους δυο βασικούς άξονες των μέτρων για τη στρατιωτική κινητικότητα

Τη δέσμη των μέτρων της ΕΕ για τη στρατιωτική κινητικότητα παρουσίασε στις Βρυξέλλες ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού Απόστολος Τζιτζικώστας, μαζί με την Αντιπρόεδρο της Κομισιόν και Ύπατη Εκπρόσωπο της ΕΕ για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας Kaja Kallas, την Επίτροπο Τεχνολογίας, Ασφάλειας και Δημοκρατίας Henna Virkkunen και τον Επίτροπο Άμυνας και Διαστήματος Andrius Kubilius.

Η δέσμη μέτρων για τη στρατιωτική κινητικότητα σηματοδοτεί ένα αποφασιστικό βήμα στην ενίσχυση της ικανότητας της Ευρώπης να ανταποκρίνεται σε κάθε κρίση ή απειλή, όποτε κι αν προκύψει, επισήμαναν σε συνέντευξη τύπου από κοινού οι ομιλητές. Οι στρατιωτικά αναβαθμισμένες υποδομές που θα δημιουργηθούν θα επιτρέψουν τη γρήγορη και απρόσκοπτη μεταφορά στρατευμάτων και στρατιωτικού εξοπλισμού στις γέφυρες και τις σήραγγες της Ευρώπης, στους δρόμους και τους σιδηροδρόμους, καθώς και μέσω των λιμανιών και των αεροδρομίων. «Γι’ αυτό δημιουργούμε τη Στρατιωτική Σένγκεν», δήλωσε ο κ. Τζιτζικώστας.

Στην τοποθέτησή του ο κ. Τζιτζικώστας αναφέρθηκε στους δυο βασικούς άξονες των μέτρων για τη στρατιωτική κινητικότητα: τις υποδομές και το θεσμικό πλαίσιο.

Για τις υποδομές ο Επίτροπος Βιώσιμων Μεταφορών και Τουρισμού υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι έχει γίνει προεργασία από την Κομισιόν από το 2017 ακόμα. «Η μεγαλύτερη δύναμη στις ευρωπαϊκές μεταφορές είναι το Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, που αποτελεί και το θεμέλιο της στρατιωτικής κινητικότητας. Τον περασμένο Μάρτιο συμφωνήσαμε να θεσμοθετήσουμε τέσσερις ευρωπαϊκούς διαδρόμους στρατιωτικής κινητικότητας. Ταυτόχρονα, από κοινού με τα κράτη μέλη, το Στρατιωτικό Επιτελείο του ΝΑΤΟ και της ΕΕ, εντοπίσαμε περισσότερα από 500 σημεία όπου πρέπει να γίνουν έργα προτεραιότητας που μπορούν να αποφέρουν γρήγορα αποτελέσματα σε στρατηγικές τοποθεσίες. Γνωρίζουμε τα hotspots, τα κενά και το διακύβευμα και πλέον είμαστε έτοιμοι να δράσουμε. Στις περισσότερες περιπτώσεις, αναβαθμίζουμε τις υπάρχουσες υποδομές τόσο για στρατιωτική όσο και για πολιτική χρήση. Αυτό σημαίνει διεύρυνση των σηράγγων, ενίσχυση γεφυρών και σιδηροδρομικών γραμμών, επέκταση της χωρητικότητας των λιμένων και των αερολιμένων. Και κάθε ευρώ που επενδύουμε σε υποδομές διπλής χρήσης είναι μια επένδυση τόσο στην ασφάλεια όσο και στην οικονομία και τις κοινωνίες μας. Η ατζέντα μας για το 2030 είναι σαφής: Αυτά τα έργα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι το τέλος αυτής της δεκαετίας. Υπολογίσαμε ότι η υλοποίηση των 500 έργων υποδομής θα απαιτήσει περίπου 100 δισεκατομμύρια ευρώ. Πρέπει συνεπώς να αρχίσουμε να επενδύουμε από τώρα», τόνισε ο κ. Τζιτζικώστας.

Τα κυριότερα εργαλεία χρηματοδότησης του σχεδίου για τις υποδομές στρατιωτικής κινητικότητας είναι το πρόγραμμα SAFE, το πρόγραμμα «Δράση για την Ευρώπη στον τομέα της ασφάλειας» και οι πόροι της Πολιτικής Συνοχής. Ενώ στην επόμενη Προγραμματική Περίοδο (μετά το 2028) ο μηχανισμός «Connecting Europe Facilities» (ΕΣΠΑ των Υποδομών) για τη στρατιωτική κινητικότητα θα δεκαπλασιαστεί φτάνοντας στα 17 δισεκατομμύρια ευρώ. Επίσης, στις πηγές χρηματοδότησης περιλαμβάνεται το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανταγωνιστικότητας.

Ο Επίτροπος κάλεσε τα κράτη μέλη να αναβαθμίσουν τους διαδρόμους στρατιωτικής κινητικότητας και να προσδιορίσουν τα πλέον στρατηγικά έργα υποδομών στρατιωτικής κινητικότητας, καθώς και να συνεργάζονται στενά μεταξύ τους, διότι οι συγκεκριμένες υποδομές δεν περιορίζονται στα σύνορα ενός κράτους μέλους, αλλά διατρέχουν περισσότερα.

Αναφορικά με το θεσμικό πλαίσιο και τα μέτρα περιορισμού της γραφειοκρατίας, καθώς αποτελεί εμπόδιο για την απρόσκοπτη και ταχεία στρατιωτική κινητικότητα, ο κ. Τζιτζικώστας επισήμανε ότι «ξεκάθαρος στόχος είναι να ενοποιηθούν οι κανόνες όλων των κρατών μελών όσον αφορά στις άδειες και τις τελωνειακές διαδικασίες. Μείωση της γραφειοκρατίας σημαίνει να εκδίδονται οι άδειες διέλευσης στρατιωτικού εξοπλισμού άμεσα. Σημαίνει εξορθολογισμένους κανόνες για τη μεταφορά επικίνδυνων εμπορευμάτων, συμπεριλαμβανομένων των εκρηκτικών. Σημαίνει να επιτρέπονται βαρύτερα και φαρδύτερα οχήματα στους ευρωπαϊκούς δρόμους. Σημαίνει ότι επιτρέπονται οι στρατιωτικές μετακινήσεις κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου και στις αργίες. Σημαίνει μείωση του συνολικού χρόνου κίνησης από εβδομάδες ή και μήνες όπως ισχύει σήμερα, σε μόλις τρεις ημέρες».

Κλείνοντας την παρουσίασή του ο κ. Τζιτζικώστας παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα για την υιοθέτηση των μέτρων για τη στρατιωτική κινητικότητα. Όπως τόνισε: «Η πρότασή μας είναι ρεαλιστική και προσανατολισμένη στο μέλλον. Τώρα, πρέπει να περάσουμε από τα λόγια στις πράξεις. Τη Δευτέρα, θα συζητήσουμε τη δέσμη μέτρων με τους Ευρωβουλευτές. Την πρώτη εβδομάδα του Δεκεμβρίου αρχίζουμε συζητήσεις με τα κράτη μέλη. Και πρέπει να διατηρήσουμε τον πήχη ψηλά. Το 2030 είναι πολύ κοντά. Οι απειλές είναι πραγματικές. Η αντίδρασή μας πρέπει να είναι άμεση. Η Ευρώπη δεν έχει χρόνο για χάσιμο».

https://www.pentapostagma.gr/

 


 


Νίκος Χριστοδουλίδης είπε ότι θα ταξιδέψει στον Λίβανο την επόμενη εβδομάδα για αποκλειστικές συνομιλίες σχετικά με τα ενεργειακά σχέδια της Κύπρου. Η Κύπρος μοιράζεται θαλάσσια σύνορα με τον Λίβανο, ωστόσο η λιβανική κυβέρνηση δεν έχει επικυρώσει πλήρως τη συμφωνία οριοθέτησης των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών των δύο χωρών. Αυτό έχει εμποδίσει την Κύπρο να ανοίξει περιοχές που γειτνιάζουν με τα λιβανικά ύδατα για έρευνες υδρογονανθράκων. Κύπριος πρόεδρος είπε ότι «υπάρχει ενδιαφέρον από ενεργειακούς κολοσσούς» για την αδειοδότηση περισσότερων περιοχών — ή «τεμαχίων» — εντός των κυπριακών υδάτων. Η ExxonMobil και η QatarEnergy διαθέτουν επίσης άδειες ερευνητικών δραστηριοτήτων για δύο θαλάσσια τεμάχια νότια της Κύπρου. Σε ένα από αυτά τα τεμάχια, η σύμπραξη έχει πραγματοποιήσει δύο σημαντικές ανακαλύψεις φυσικού αερίου, γνωστές ως «Glaucus» και «Pegasus». Το κοίτασμα Glaucus εκτιμάται ότι περιέχει περίπου 4,5 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια αερίου, ενώ το μέγεθος του Pegasus εξακολουθεί να προσδιορίζεται.

 

 

 


Οι δηλώσεις και το ύφος της νέας πρέσβειρας των ΗΠΑ στην Αθήνα, Κίμπερλι Γκίλφοϊλ, έχουν ήδη πυροδοτήσει εντάσεις και συζητήσεις, καθώς οι πρώτες παρεμβάσεις της γύρω από το λιμάνι του Πειραιά και τον ρόλο της κινεζικής Cosco αποκαλύπτουν μια οπτική που αντιμετωπίζει κρίσιμες ελληνικές υποδομές περισσότερο ως γεωπολιτικά διακυβεύματα παρά ως αντικείμενα σεβαστών συμβατικών και κυριαρχικών επιλογών της Ελλάδας.

Η παραίνεσή της ότι «υπάρχουν τρόποι» να παρακαμφθεί μια σύμβαση παραχώρησης που έχει κυρωθεί από τη Βουλή, υλοποιείται εδώ και χρόνια και δεσμεύει θεσμικά το ελληνικό κράτος, προκάλεσε όχι μόνο οξύτατη αντίδραση του Πεκίνου αλλά και εμφανή αμηχανία στην Αθήνα, η οποία επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στην εμβάθυνση της στρατηγικής σχέσης με τις ΗΠΑ και τον σεβασμό των υφιστάμενων διεθνών συμφωνιών.

Δεν υπάρχουν σχόλια