UNICS - "Οργανικότητα" (Φ. 1954)
Από Unics (Δημοσιεύσεις Facebook)
Ακολουθεί μια βαθιά και ολοκληρωμένη περιγραφή του σώματος της Εκκλησίας με κεφαλή τον Χριστό, αυτό που στην Κίνηση Οργανικότητας ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ ονομάζουμε Οργανικότητα...
Η Εικόνα του ενότητας της συνειδητής ανθρωπότητας με κεφαλή τον Χριστό: Μια Ζωντανή Αλληγορία
Αυτή η εικόνα δεν είναι απλά μια μεταφορά, αλλά η πνευματική πραγματικότητα της Εκκλησίας, όπως αποκαλύπτεται στην Καινή Διαθήκη (κυρίως στις επιστολές του Αποστόλου Παύλου). Αναλύεται σε τρία κύρια μέρη:
1. Η Κεφαλή: Ο Χριστός
Ο Χριστός δεν είναι ένας μακρινός, απρόσιτος Θεός - Ηγέτης. Ως κεφαλή, βρίσκεται σε οργανική, ζωντανή και απαραίτητη ένωση με το σώμα Του.
· Πηγή της Ζωής και της Ενέργειας: Όπως το ανθρώπινο σώμα λαμβάνει οδηγίες, αισθήσεις και ζωή από τον εγκέφαλο, έτσι και η Εκκλησία λαμβάνει τη ζωή, την ενέργεια και την καθοδήγησή της από τον Χριστό. Χωρίς την κεφαλή, το σώμα νεκρώνει. "Από Εκείνον όλο το σώμα, συντετυγμένο και συνδεδεμένο διαμέσου κάθε αρθρώσεως της προμήκειας, λαμβάνει την αύξηση του σώματος" (Εφεσίους 4:16).
· Κέντρο της Εξουσίας και του Σχεδιασμού: Η κεφαλή οδηγεί και αποφασίζει την πορεία του σώματος. Ο Χριστός είναι ο μοναδικός Αρχηγός και Κύριος της Εκκλησίας. Το σώμα δεν κινείται ανεξάρτητα, αλλά υπακούει και ανταποκρίνεται στις οδηγίες της κεφαλής. "Εκείνος είναι η κεφαλή του σώματος, της Εκκλησίας" (Κολοσσαείς 1:18).
· Σημείο Ενώσεως με τον Πατέρα: Η κεφαλή συνδέει το σώμα με το "κέντρο τροφοδοσίας" – την Τριαδική Θεότητα. Μέσω του Χριστού, η Εκκλησία τρέφεται πνευματικά και παραμένει στη ζωή του Θεού.
2. Το Σώμα: Η Εκκλησία (Οι Πιστοί)
Το σώμα αποτελείται από όλους τους αληθινούς πιστούς στον Χριστό. Δεν είναι ένας οργανισμός μηχανικός, αλλά ζωντανός, δυναμικός και οργανικός.
· Ενότητα στη Ποικιλομορφία: Το σώμα έχει πολλά και διαφορετικά μέλη (χέρια, πόδια, μάτια, αυτιά). Αυτό συμβολίζει την ποικιλομορφία των χαρισμάτων, των πολιτισμών, των ικανοτήτων και των καθηκόντων μέσα στην Εκκλησία. "Διότι, όπως το σώμα είναι ένα και έχει πολλά μέλη, κι όλα τα μέλη του σώματος, αν και είναι πολλά, είναι ένα σώμα, έτσι και ο Χριστός" (Α' Κορ. 12:12).
· Αλληλεξάρτηση: Κανένα μέλος δεν είναι αυτάρκες ή περιττό. Το χέρι χρειάζεται το πόδι, και το μάτι χρειάζεται το αυτί. Ούτε μπορεί το μάτι να πει στο χέρι «δεν σε χρειάζομαι». Η αλληλεξάρτηση είναι βασικό χαρακτηριστικό. Κάθε πιστός, ανεξάρτητα από το πόσο «μικρός» φαίνεται, είναι απαραίτητος για την υγιή λειτουργία ολόκληρου του σώματος.
· Κοινή Ζωή: Το ίδιο Πνεύμα (Άγιο Πνεύμα) κυκλοφορεί σε όλο το σώμα, ενώνοντας όλα τα μέλη μεταξύ τους και με την κεφαλή. Μοιράζονται την ίδια πνευματική τροφή (Λόγο του Θεού), την ίδια αγάπη και τον ίδιο σκοπό.
3. Η Σχέση Μεταξύ Κεφαλής και Σώματος
Αυτή η σχέση είναι η καρδιά ολόκληρης της αλληγορίας.
· Υποταγή & Οδήγηση: Το σώμα υπακούει και ακολουθεί την κεφαλή. Η Εκκλησία ακολουθεί τον Χριστό, δεν δημιουργεί τον δρόμο της μόνη της.
· Θρέψη & Στήριξη: Η κεφαλή τρέφει και φροντίζει με αγάπη για το σώμα. "Κανείς ποτέ την ίδια του τη σάρκα δεν μίσησε, αλλά την τρέφει και τη θάλπει" (Εφεσίους 5:29). Ο Χριστός συνεχίζει να τρέφει και να φροντίζει την Εκκλησία Του.
· Εκφραστική Ενότητα: Το σώμα είναι η πρακτική, ορατή έκφραση της Κεφαλής - Χριστού στον κόσμο. Μέσα από τις πράξεις της Εκκλησίας (αγάπη, διακονία, μαρτυρία), ο άφραστος και αόρατος Χριστός γίνεται ορατός και απτός στον κόσμο. Η Εκκλησία είναι τα «χέρια» και τα «πόδια» του Χριστού στη γη.
Συμπέρασμα: Η Ζωντανή Πραγματικότητα
Η εικόνα του Σώματος του Χριστού μας διδάσκει για:
· Την Τιμή: Κάθε πιστός έχει αξία και σκοπό.
· Την Ταπείνωση: Κανείς δεν είναι αυτοτελής· χρειαζόμαστε τους άλλους.
· Την Ενότητα: Οι διαφορές μας δεν πρέπει να μας χωρίζουν, αλλά να συμπληρώνονται για το κοινό καλό.
· Την Αποστολή: Δεν ζούμε για τον εαυτό μας, αλλά για να υπηρετήσουμε το Σώμα και να εκφράσουμε την Κεφαλή, που είναι ο Χριστός.
Ακολουθούν τα κύρια κείμενα που υποστηρίζουν κάθε διάσταση της αλληγορίς:
1. Ο Χριστός ως Κεφαλή
Αυτά τα εδάφια δείχνουν την πρωτοκαθεδρία και την πηγή της ζωής που προέρχεται από τον Χριστό.
· Εφεσίους 1:22-23:
«Και πάντα υπέταξε υπό τα πόδια του, και τον έδωσε κεφαλή υπέρ πάντα στη Εκκλησία, που είναι το σώμα του, το πλήρωμα εκείνου που τα πάντα εν πάσι πληρούται».
· Σημασία: Ο Θεός Πατέρας έδωσε στον Χριστό την απόλυτη εξουσία (υπέρ πάντα) και τον όρισε ως Κεφαλή της Εκκλησίας, η οποία είναι το Σώμα Του.
· Κολοσσαείς 1:18:
«Και αυτός είναι η κεφαλή του σώματος, της Εκκλησίας· που είναι η αρχή, ο πρωτότοκος από τους νεκρούς, διά να γίνει εν πάσι αυτός πρώτος».
· Σημασία: Ξεκάθαρος ορισμός. Ο Χριστός είναι η Κεφαλή, η Εκκλησία είναι το Σώμα. Αυτή είναι η βασική του ταυτότητα.
· Κολοσσαείς 2:19:
«και δεν κρατεί την Κεφαλή, από της οποίας όλο το σώμα, δια των αρθρώσεων και συνδέσμων επιχορηγούμενο και συμβιβαζόμενο, αυξάνει την αύξηση του Θεού».
· Σημασία: Η ζωή και η πνευματική αύξηση του Σώματος (Εκκλησίας) προέρχονται αποκλειστικά από την Κεφαλή (Χριστό).
2. Η Εκκλησία ως Σώμα
Αυτά τα εδάφια δείχνουν την ενότητα, την ποικιλομορφία και την αλληλεξάρτηση των μελών.
· Α’ Κορινθίους 12:12:
«Διότι, όπως το σώμα είναι ένα και έχει πολλά μέλη, κι όλα τα μέλη του σώματος, αν και είναι πολλά, είναι ένα σώμα, έτσι και ο Χριστός».
· Σημασία: Το θεμέλιο της αλληγορίας. Πολλά μέλη = ένα σώμα. Αυτό είναι το "έτσι και ο Χριστός", δηλαδή ο Χριστός και η Εκκλησία Του είναι μια οργανική οντότητα.
· Α’ Κορινθίους 12:27:
«Σεις δε είστε σώμα Χριστού, και μέλη εκ μέρους».
· Σημασία: Άμεση προσωποποίηση. Ο Παύλος απευθύνεται στην τοπική εκκλησία της Κορίνθου και τους υπενθυμίζει: Εσείς, συλλογικά, είστε το Σώμα του Χριστού.
· Ρωμαίους 12:4-5:
«Διότι, όπως σε ένα σώμα έχουμε πολλά μέλη, τα δε μέλη δεν έχουν όλα την ίδια λειτουργία, έτσι εμείς, οι πολλοί, είμεθα εν σώμα εν Χριστώ, μέλη δε αλλήλων».
· Σημασία: Υπογραμμίζει ότι η ενότητα (εν σώμα) δεν αναιρεί την ατομικότητα και τις διαφορετικές λειτουργίες του κάθε μέλους.
3. Η Σχέση και Αλληλεξάρτηση των Μελών
Αυτά τα εδάφια διδάσκουν πώς πρέπει να λειτουργεί το Σώμα στην πράξη.
· Α’ Κορινθίους 12:14-21 (Παράδειγμα):
«Διότι και το σώμα δεν είναι έν μέλος, αλλά πολλά. Αν πει το πόδι: Επειδή δεν είμαι χέρι, δεν είμαι από το σώμα, δεν αναιρείται από αυτό ότι είναι από το σώμα; ... Αλλά τώρα ο Θεός έθεσε τα μέλη, έκαστον ένα από αυτά, στο σώμα, όπως ηθέλησε. Και αν όλα ήταν έν μέλος, πού το σώμα;»
· Σημασία: Καμία διαφορά (δώρου, θέσης) δεν κάνει ένα μέλος λιγότερο πολύτιμο ή απαραίτητο. Ο Θεός είναι που τοποθέτησε το κάθε μέλος στη θέση που ήθελε.
· Εφεσίους 4:15-16:
«... να αυξανόμαστε σ’ αυτόν τα πάντα, που είναι η κεφαλή, ο Χριστός· από του οποίου όλο το σώμα, συντετυγμένο και συνδεδεμένο διαμέσου κάθε αρθρώσεως της προμήκειας, κατά ενέργειαν εν μέτρω ενός εκάστου μέρους, την αύξηση του σώματος λαμβάνει εις οικοδομήν εαυτού εν αγάπη».
· Σημασία: Αυτό είναι το "πως" λειτουργεί το Σώμα. Η αύξηση και η οικοδόμηση έρχονται από την Κεφαλή (Χριστό) και μεταδίδονται σε όλο το Σώμα μέσω της σωστής λειτουργίας του κάθε μέρους (ενός εκάστου μέρους). Τίποτε δεν είναι παθητικό.
Θέμα Κύρια Βιβλικά Κείμενα Κεντρική Ιδέα
Ο Χριστός ως Κεφαλή Εφεσίους 1:22-23, 4:15, 5:23 Κολοσσαείς 1:18, 2:10, 2:19 Πηγή ζωής, εξουσίας, ενότητας και αύξησης για το Σώμα.
Η Εκκλησία ως Σώμα Α’ Κορ. 12:12-27 Ρωμαίους 12:4-5 Εφεσίους 4:12 Η οργανική ενότητα των πιστών, όπου πολλά μέλη σχηματίζουν ένα ολόκληρο.
Ποικιλομορφία & Αλληλεξάρτηση Α’ Κορ. 12:14-26 Ρωμαίους 12:6-8 Κάθε μέλος έχει διαφορετικό ρόλο και χάρισμα, αλλά όλα είναι απαραίτητα και εξαρτώνται το ένα από το άλλο.
Σκοπός & Αύξηση Εφεσίους 4:12-16 Το Σώμα οικοδομεί τον εαυτό του στην αγάπη, εκφράζοντας τον Χριστό και ωριμάζοντας πνευματικά.
Αυτά τα κείμενα μαζί δημιουργούν μια πλήρη, εμπνευσμένη εικόνα της Εκκλησίας ως ενός ανθρώπινου οργανισμού, μιας ζωντανής, υπερφυσικής οντότητας, της οποίας η πηγή ζωής, η ταυτότητα και ο σκοπός βρίσκονται αποκλειστικά στον Ιησού Χριστό.
*Κυριάκος Κόκκινος,
Δικηγόρος,
Πρόεδρος της Κίνησης Οργανικότητας ΚΟΣΜΟΠΟΛΙΣ, Αλεξιπτωτιστής - Ο.Υ.Κ.


Αφήστε ένα σχόλιο