Η Ελλάδα θέτει τους κανόνες (Φ. 1937)
O Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός αντιδρά στον τουρκικό αναθεωρητισμό- Τούρκοι αναλυτές: «Η Τουρκία εγκλωβίζεται στα παράλια»
Βαγγέλης Δ. Κόκκινος, ο νεότερος *
Για πρώτη φορά, η Αθήνα εφαρμόζει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο ΘΧΣ που εδράζεται στο διεθνές δίκαιο – θέτοντας τις βάσεις για επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια.
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα και με μεγάλη καθυστέρηση, ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός παίρνει σάρκα και οστά, σηματοδοτώντας μια στρατηγική αλλαγή στον τρόπο με τον οποίο η χώρα διαχειρίζεται τον θαλάσσιο χώρο, τους πόρους και τη γεωπολιτική της επιρροή, θέτοντας της βάσεις για την αναγκαία επέκταση στα 12 ναυτικά μίλια. Καθώς η Ελλάδα υπερασπίζεται ως οφείλει τα κυριαρχικά της δικαιώματα μέσω της δομημένης θαλάσσιας διακυβέρνησης, Τούρκοι αναλυτές φωνασκούν ότι αυτό το αναδυόμενο πλαίσιο περιορίζει ουσιαστικά την Τουρκία στη δική της ακτογραμμή, εντείνοντας τις εντάσεις στην Ανατολική Μεσόγειο, και προοικονομώντας ενδεχομένως ένα θερμό καλοκαίρι.
«Η πράξη συγκρότησης της Εθνικής Χωρικής Στρατηγικής για τον Θαλάσσιο Χώρο (ΕΧΣΘΧ), με την οποία εξειδικεύεται και αποτυπώνεται σε χάρτη ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός (ΘΧΣ) της χώρας, εκδόθηκε με πρωτοβουλία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας σε συνεργασία με το Υπουργείο Εξωτερικών και τα συναρμόδια Υπουργεία», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας.
«Πρόκειται για μία σημαντική πρωτοβουλία, καθώς για πρώτη φορά η χώρα μας θέτει τους κανόνες για την οργάνωση του θαλάσσιου χώρου. Ο ΘΧΣ συνιστά ένα ολιστικό χωροταξικό πλαίσιο και αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ανάπτυξη γαλάζιας και κυκλικής οικονομίας, αποτυπώνοντας με ευκρίνεια τις ανθρώπινες δραστηριότητες που μπορούν να πραγματοποιούνται σε όλες τις θαλάσσιες ζώνες της χώρας μας, με σεβασμό στην αδήριτη ανάγκη προστασίας του περιβάλλοντος.
Η προσέγγιση που ακολουθήθηκε κατά την εκπόνηση της ΕΧΣΘΧ συνέθεσε συχνά αντικρουόμενες κοινωνικές, οικονομικές, ενεργειακές και περιβαλλοντικές παραμέτρους, προκειμένου να υπηρετήσει μια σειρά αλληλένδετους στόχους, όπως η κλιματική ανθεκτικότητα του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη, η προστασία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς και ιδιαίτερα των ενάλιων αρχαιοτήτων, η βελτίωση και προστασία των θαλασσίων μεταφορών, η εκμετάλλευση των ενεργειακών πόρων της χώρας, η ιχθυοκαλλιέργεια και η ενίσχυση των διασυνοριακών έργων κοινού ενδιαφέροντος. Ο ΘΧΣ λαμβάνει υπόψη τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ χερσαίων και θαλάσσιων δραστηριοτήτων και αποδίδει έμφαση στη διαβούλευση και συνδιαμόρφωση των προτεραιοτήτων ανά περιφέρεια, μέσα από τη συγκρότηση Θαλάσσιων Χωροταξικών Πλαισίων.
Με τον ΘΧΣ και την ΕΧΣΘΧ, η Ελληνική Πολιτεία για πρώτη φορά οριοθετεί λεπτομερείς χρήσεις των θαλασσίων ζωνών της, υλοποιώντας την υποχρέωση που απορρέει από την Οδηγία 2014/89/ΕΕ και ασκώντας τα δικαιώματα που πηγάζουν από το Διεθνές Δίκαιο».
Τούρκοι αναλυτές: Ο Θαλάσσιος Χωροταξικός Σχεδιασμός της Ελλάδας εγκλωβίζει την Τουρκία στα παράλιά της
Κατά της Ελλάδας στράφηκαν για ακόμη μια φορά τα τουρκικά ΜΜΕ με αφορμή τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, υποστηρίζοντας ότι «δεν αφήνει καμία θαλάσσια περιοχή στην Τουρκία, ούτε στο Αιγαίο αλλά ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο, κάτι που είναι παράνομο σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας», όπως φυσικά τα ερμηνεύουν τουρκιστί τα φερέφωνα του επίδοξου Σουλτάνου.
«Υπάρχει το πρόβλημα πως η Ελλάδα και η Τουρκία δεν έχουν καταφέρει να ορίσουν τα θαλάσσια σύνορά τους. Δεν έχουμε καταφέρει να ορίσουμε τις θαλάσσιες περιοχές ευθύνης μας. Επίσης, και στην Ανατολική Μεσόγειο η Ελλάδα και η Τουρκία δεν έχουν καταφέρει να ορίσουν τα θαλάσσια όρια τους. Αυτό που κάνει η Ελλάδα τώρα δηλαδή, με τον Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό, ουσιαστικά δεν αφήνει καμία θαλάσσια περιοχή στην Τουρκία, ούτε στο Αιγαίο αλλά ούτε στην Ανατολική Μεσόγειο, είναι παράνομο σύμφωνα με το Δίκαιο της Θάλασσας, όπως αντιβαίνει και στις συμφωνίες», σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γιουτζέλ Ατζάρ, αρχιερευνητής Κέντρου Ερευνών για τη Θάλασσα και το Ναυτικό Δίκαιο, όπως μεταδίδει ο ΣΚΑΪ.
Και συνεχίζει: «Εμείς με την Ελλάδα έχουμε μια γραπτή συμφωνία από το 1976 για να μην έχουμε δραστηριότητες στο Αιγαίο έτσι ώστε να μην προκαλείται ένταση. Όμως τώρα η Ελλάδα δημοσίευσε αυτόν τον χάρτη που εμφανίζει πως θα χρησιμοποιεί και θα εκμεταλλεύεται η ίδια όλες αυτές τις περιοχές στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο».
Αναφερόμενος στον τουρκικό χάρτη, ο Ατζάρ σημειώνει ότι «ο δικός μας χάρτης σχεδιάστηκε με τη βοήθεια και τη συμβολή του κράτους. Το υπουργείο Εξωτερικών το ανακοίνωσε, αυτός ο χάρτης θα σταλεί στα Ηνωμένα Έθνη και θα είναι ο επίσημος χάρτης της Τουρκίας. Εμείς στο Αιγαίο σχεδιάσαμε σύμφωνα με τη λογική της μέσης γραμμής στο Αιγαίο. Αυτό το βασίσαμε στο Διεθνές Δίκαιο».
Παρεμβαίνοντας, η παρουσιάστρια του Haberturk, Ντιλέκ Γκιούλ, σημείωσε: «Όμως κι εκείνοι λένε στην ανακοίνωσή τους πως αυτό είναι το δικαίωμα της Ελλάδας που προκύπτει από τη Σύμβαση του Δικαίου της Θάλασσας του ΟΗΕ».
Ο Ατζάρ, απαντώντας στην παρουσιάστρια του Haberturk, τονίζει: «Aυτό είναι παραπληροφόρηση καθώς στο Αιγαίο όταν δεν αφήνεις καμία θαλάσσια περιοχή ή υφαλοκρηπίδα στην Τουρκία, δεν μπορείς να μιλάς για το Δίκαιο της Θάλασσας ή το Διεθνές Δίκαιο».
Η Άγκυρα εμφανώς ενοχλημένη, αναμένεται να αντιδράσει έντονα το επόμενο διάστημα στη διπλωματική σκακιέρα, ενώ το ενδεχόμενο της Χάγης παραμένει ανοικτό, σύμφωνα και με δηλώσεις της ελληνικής διπλωματίας.
Πηγές: Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας, capital.gr, ΣΚΑΪ
*Ο Ευάγγελος Δ. Κόκκινος, ο νεότερος, είναι δημοσιογράφος, γεωπολιτικός αναλυτής και φοιτητής Οικονομικών και Χρηματοοικονομικών στο Αγγλικό Πανεπιστήμιο του Derby.
Αφήστε ένα σχόλιο