Header Ads

Ομιλία της Μαρίας Θελερίτη στη Διαρκή Επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης


Συζήτηση του Σ/Ν για την ενδυνάμωση του Ανωτάτου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), την ενίσχυση και αναβάθμιση της Δημόσιας Διοίκησης και άλλες διατάξεις.
Το σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος και συνέχεια των βημάτων που έχουμε προδιαγράψει, στο πλαίσιο μιας στρατηγικής για την αναβάθμιση και τη μεταρρύθμιση της Δημόσιας Διοίκησης. Θα εξηγήσω, γιατί αποτελεί αναπόσπαστο μέρος και γιατί είναι απόρροια μιας στρατηγικής, που εμείς έχουμε για τη Δημόσια Διοίκηση.
Κατ’ αρχάς, ως Κυβέρνηση του ΣΥ.ΡΙΖ.Α., η Δημόσια Διοίκηση πάντα αποτελούσε έναν βασικό πυλώνα της Δημοκρατίας, του κοινωνικού κράτους, του δημόσιου συμφέροντος και του συμφέροντος του συνόλου των πολιτών και αυτό που λέμε δίκαιης ανάπτυξης. Δεν αποτελεί μοχλό ενός πελατειακού κράτους, ούτε εργαλείο άσκησης πίεσης και μέσο για τη συντήρηση και αναπαραγωγή κρατικοδίαιτων επιχειρήσεων, που γνωρίζουμε πάρα πολύ καλά, όπως λειτουργούσε στο παρελθόν. Επειδή τελικά, υπάρχει μια λήθη σ’ αυτή την αίθουσα πολλές φορές, να μην ξεχνάμε σε τι κατάσταση περιήλθε η Δημόσια Διοίκηση κατά την περίοδο των προηγούμενων Κυβερνήσεων, οι οποίοι ούτε καν επιχείρησαν να εξορθολογήσουν ή να αναδιαρθρώσουν τη Δημόσια Διοίκηση, που σήμερα ισχυρίζονται ότι επιθυμούν, αλλά αντίθετα, επεδίωκαν να τη συρρικνώσουν και κυρίως, να την παραδώσουν στον ιδιωτικό τομέα. Γι’ αυτό δεν έχει και ιδιαίτερο ενδιαφέρον η Νέα Δημοκρατία, για αυτό που λέμε εμείς μεταρρύθμιση στη Δημόσια Διοίκηση.
Εμείς λοιπόν, αυτή τη Δημόσια Διοίκηση ανασυγκροτούμε με βάση τις αρχές, τις αποκομματικοποιήσεις, του δημοκρατικού ελέγχου, του εξορθολογισμού των δομών, της απλοποίησης των διαδικασιών, που για εμάς είναι βασικοί πυλώνες ενός πολιτικού προγράμματος που οφείλει να έχει μια Κυβέρνηση, η οποία θέλει να έχει μια ισχυρή Δημόσια Διοίκηση. Αυτό το κάναμε κατά περιόδους, δηλαδή, ξεκινήσαμε και το πρώτο μας βήμα ήταν να αποκαταστήσουμε τις αδικίες σε βάρος των εργαζομένων στο δημόσιο, οι οποίοι για χρόνια απαξιώθηκαν και στοχοποιήθηκαν από τις προηγούμενες Κυβερνήσεις. Με το νέο νόμο 4369, που αφορά αυτό το περιβόητο εθνικό μητρώο επιτελικών στελεχών και με τον νόμο για την κινητικότητα, τον 4440/16 προσπαθήσαμε να αντιμετωπίσουμε διαχρονικές παθογένειες του ελληνικού διοικητικού μηχανισμού, ώστε να υπάρξει μια κατεύθυνση αποκομματικοποίησης του συστήματος, στελέχωσης των ανώτερων θέσεων στη διοικητική ιεραρχία και αυτό να γίνει σε συνδυασμό με την εφαρμογή των αρχών της αξιοκρατίας και της διαφάνειας, καθώς και της αξιολόγησης του ανθρώπινου δυναμικού. Αυτό επιχειρήσαμε, με τη θεσμοθέτηση των μέχρι σήμερα νόμων.
Σήμερα είμαστε σε μια περίοδο, που εγκαινιάσαμε τη λήξη του μνημονίου και έχουμε διανύσει ένα σημαντικό μέρος της διαδρομής για αυτή την αναβάθμιση που επιχειρούμε στη δημόσια διοίκηση. Με αφορμή λοιπόν, την κατάργηση του 1 προς 5 και την καθιέρωση του 1 προς 1, αυτό το νομοσχέδιο στοχεύει σε μια ολοκληρωμένη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού, μέσω του προγραμματισμού των προσλήψεων, της ενίσχυσης του ΑΣΕΠ, που θεωρούμε ότι είναι ένας καταξιωμένος θεσμός αξιοκρατίας και έχει σαν βασική αποστολή να διασφαλίζει την αμεροληψία και την αξιοκρατία στις προσλήψεις. Στοχεύουμε στη δημιουργία δομών, οι οποίες δημιουργούν αυτή την ενότητα που υπάρχει μεταξύ του σχεδιασμού, της υλοποίησης και του ελέγχου στη Δημόσια Διοίκηση και τροποποιούμε και τον Υπαλληλικό Κώδικα σε βασικά σημεία και ιδιαίτερα, με βάση τις σύγχρονες κοινωνικές ανάγκες και τα κοινωνικά δικαιώματα των υπαλλήλων.
Δεν θα αναφερθώ ιδιαίτερα σε ένα – ένα από αυτά που προανέφερα, ότι είναι τα βασικά σημεία του νομοσχεδίου, γιατί αναφέρθηκε αναλυτικά η Υπουργός. Θέλω, όμως, να επισημάνω ότι ο ολοκληρωμένος προγραμματισμός προσλήψεων είναι μια καινοτομία για τη δημόσια διοίκηση, γιατί για πρώτη φορά θεσπίζεται 4ετής προγραμματισμός και ετήσιος και γιατί πρώτη φορά θα υπάρχει ένας πιο εξορθολογικός, ως προς τις προσλήψεις, προγραμματισμός.

Δεν υπάρχουν σχόλια