ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ Ι.ΣΜΥΡΛΗ ΓΙΑ ΤΟ «ΠΡΑΣΙΝΟ» ΝΗΣΙ φ.1747
Συνέντευξη Γενικού Γραμματέα Διεθνών Οικονομικών Σχέσεων και Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών, κ. Ιωάννη Σμυρλή, στην ενημερωτική εκπομπή της ΕΡΤ1 «ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ» και στο δημ/φο Κώστα Παπαχλιμίντζο (03.06.2021)
Για το πράσινο νησί της Αστυπάλαιας…
Πέμπτη, 3 Ιουνίου 2021
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπήρχαν εκείνοι που μιλούσαν για ταινία επιστημονικής φαντασίας κι άλλοι που έλεγαν “εντάξει 4-5 ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι που κινούνται”... Τι έγινε τελικά ακριβώς χθες στην Αστυπάλαια; Θέλετε να μας δώσετε την εικόνα;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κύριε Παπαχλιμίντζο στην Αστυπάλαια κάναμε πράξη μία σπουδαία ιδέα. Πριν από επτά μήνες υπήρξε μία σπουδαία ιδέα: η δημιουργία ενός πρώτου πράσινου και έξυπνου νησιού σε όλη τη Μεσόγειο και σε όλη την Ευρώπη.
Αυτό το αγκάλιασε η Κυβέρνηση, το αγκάλιασε η Oικονομική Διπλωματία με επικεφαλής τον Υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια κ. Φραγκογιάννη, το αγκάλιασε η Volkswagen. Υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας και μόλις σε 7 μήνες καταφέραμε και ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση.
Χθες παραδόθηκαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, δηλαδή στο λιμενικό, στην Αστυνομία, στο Δήμο, στην Πολιτική Προστασία από τη Volkswagen. Εγκαταστάθηκαν 12 φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον ΔΕΔΔΗΕ και ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε το πρόγραμμα “e-astipalea”. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα γενναίας επιδότησης για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες του νησιού ώστε να αντικατασταθούν τα συμβατικά αυτοκίνητα με ηλεκτρικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα να καταλάβουμε στην πράξη τι είναι αυτό το project.
Είναι ένα project στο τέλος του οποίου όλοι οι κάτοικοι στο νησί θα έχουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητo; Γι’ αυτό πρόκειται;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Όχι δεν είναι μόνο αυτό. Το project έχει κάποιους πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο οποίος προχωράει γρήγορα. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση του νησιού, ώστε όλο το νησί πλέον να έχει πράσινη ενέργεια. Δηλαδή –για να το πω έτσι απλά- να κλείσει ο ντιζελοκινητήρας που αυτή τη στιγμή δίνει ρεύμα στο νησί και με ένα μικρό φωτοβολταϊκό, μία ανεμογεννήτρια και μια μπαταρία όλο το νησί να παίρνει ρεύμα καθαρό. Και ο τρίτος πυλώνας αφορά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Τα μέσα μεταφοράς να γίνουν ηλεκτρικά βανάκια, αντί για μεγάλα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία. Και ο τέταρτος πυλώνας που θα είναι και ο τελευταίος και θα πραγματοποιηθεί μέχρι το 2026, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, αφορά την αυτόνομη οδήγηση σε αυτά τα βανάκια. Δηλαδή ο κάτοικος της Αστυπάλαιας να πατάει το κουμπί και να έρχεται το βανάκι να τον παίρνει χωρίς οδηγό και να τον πηγαίνει στην επόμενη στάση του. Αυτό όμως αποτελεί και τον τέταρτο πυλώνα που είναι και ο τελευταίος.
Βήμα-βήμα προχωράμε. Ο πρώτος πυλώνας προχωράει πιο γρήγορα και ολοκληρώνεται. Έπρεπε να ξεκινήσουμε από τα αυτοκίνητα και τους φορτιστές προκειμένου να δημιουργηθούν οι επαρκείς συνθήκες για τους κατοίκους για να προβούν στην αντικατάσταση τους. Και σιγά-σιγά θα προχωρήσει και το κομμάτι της συνολικής ηλεκτρικής αυτονόμησης του νησιού. Άρα να μην είναι αναγκαία η ύπαρξη ορυκτού, το οποίο θα καίγεται για να μπορέσει να παράξει ενέργεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λύστε μου την απορία, η Volkswagen γιατί το κάνει αυτό; Γιατί μια γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία τέτοιου μεγέθους να πάει σε ένα νησί να εγκαταστήσει φορτιστές, να στείλει αυτοκίνητα κι όλο αυτό που περιγράψατε;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κύριε Παπαχλιμίντζο όλη η Ευρώπη έχει πάρει μια στροφή όσον αφορά την πράσινη βιώσιμη ανάπτυξη κι αυτό είναι το πρώτο μεγάλο ολοκληρωμένο project σε όλη την Ευρώπη. Μία εταιρεία, όπως η Volkswagen, η οποία προωθεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πείστηκε και η ίδια ότι αξίζει να γίνει η πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα. Επιλέξαμε ένα μικρό νησί στην καρδία του Αιγαίου, ένα νησί που δεν είναι πολύ μεγάλο, αλλά αρκετά μεγάλο για να μπορεί να λειτουργήσει ένα τέτοιο project. Και ξέρετε ότι αυτό θα αποτελεί μια σημαία παγκοσμίως. Ήδη από την πλευρά του ΟΟΣΑ γίνεται έρευνα για να δημιουργηθεί παρατηρητήριο, όσον αφορά την εξέλιξη του project. Ήδη από την Ευρωπαϊκή Ένωση παρακολουθείται στενά γιατί θέλει να αποτελέσει το πρότυπο που θα ακολουθήσουν κι άλλα. Και ήδη μπορώ να σας πω ότι έχει προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον κι από άλλες εταιρείες και από άλλες χώρες για να προχωρήσουμε και σε άλλα project.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες θέλουν να κάνουν ότι κάνει η Volkswagen και η κυβέρνηση στην Αστυπάλαια να το κάνουν σε άλλα νησιά;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και άλλες βιομηχανίες, όπως οι βιομηχανίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, διότι το project είναι συνολικό. Αυτές, λοιπόν, θέλουν να προχωρήσουν και σε άλλα νησιά. Ξεκινάμε λοιπόν με την Αστυπάλαια με σταθερά και σωστά βήματα και προχωράμε και σε άλλα νησιά. Και το Αιγαίο να γίνει πρότυπο σε όλον τον κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε μας κάποιο νησί από αυτά. Δώστε μας κάποια είδηση.
Ι.ΣΜΥΡΛΗΣ: Δεν έχουμε συμφωνήσει σε κάποιο νησί αυτή τη στιγμή, αλλά υπάρχει σχεδιασμός, βρισκόμαστε σε συζητήσεις. Υπάρχουν αντιστοίχου μεγέθους νησιά.
Ξεκινάμε από αυτό. Και σκοπός είναι το μπλε Αιγαίο, να γίνει το πράσινο μπλε Αιγαίο, το οποίο θα είναι πρότυπο για όλο τον κόσμο και θα το επισκέπτονται όχι μόνο για τις ωραίες θάλασσες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί όμως μόνο το Αιγαίο και όχι το Ιόνιο;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Θα μπορούσε να είναι και το Ιόνιο. Δεν είμαστε δεσμευμένοι με το Αιγαίο.
Ξεκινήσαμε από το Αιγαίο που διαθέτει πολύ περισσότερα νησιά, τα οποία είναι σε αυτό το μέγεθος και με συγκεκριμένο αριθμό κατοίκων. Σκοπός είναι να πετύχει αυτό το «πείραμα», διότι αυτό θα είναι ο οδηγός, ώστε να προχωρήσουμε σε πόλεις και να ακολουθήσει κι όλος ο πλανήτης.
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κύριε Παπαχλιμίντζο στην Αστυπάλαια κάναμε πράξη μία σπουδαία ιδέα. Πριν από επτά μήνες υπήρξε μία σπουδαία ιδέα: η δημιουργία ενός πρώτου πράσινου και έξυπνου νησιού σε όλη τη Μεσόγειο και σε όλη την Ευρώπη.
Αυτό το αγκάλιασε η Κυβέρνηση, το αγκάλιασε η Oικονομική Διπλωματία με επικεφαλής τον Υφυπουργό Εξωτερικών, αρμόδιο για την Οικονομική Διπλωματία και Εξωστρέφεια κ. Φραγκογιάννη, το αγκάλιασε η Volkswagen. Υπεγράφη μνημόνιο συνεργασίας και μόλις σε 7 μήνες καταφέραμε και ολοκληρώσαμε την πρώτη φάση.
Χθες παραδόθηκαν τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα δημόσιας χρήσης, δηλαδή στο λιμενικό, στην Αστυνομία, στο Δήμο, στην Πολιτική Προστασία από τη Volkswagen. Εγκαταστάθηκαν 12 φορτιστές για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τον ΔΕΔΔΗΕ και ο Πρωθυπουργός ανακοίνωσε το πρόγραμμα “e-astipalea”. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα γενναίας επιδότησης για τους κατοίκους και τους επιχειρηματίες του νησιού ώστε να αντικατασταθούν τα συμβατικά αυτοκίνητα με ηλεκτρικά.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα να καταλάβουμε στην πράξη τι είναι αυτό το project.
Είναι ένα project στο τέλος του οποίου όλοι οι κάτοικοι στο νησί θα έχουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητo; Γι’ αυτό πρόκειται;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Όχι δεν είναι μόνο αυτό. Το project έχει κάποιους πυλώνες. Ο πρώτος πυλώνας αφορά την ηλεκτροκίνηση, ο οποίος προχωράει γρήγορα. Ο δεύτερος πυλώνας αφορά την ενεργειακή αναβάθμιση του νησιού, ώστε όλο το νησί πλέον να έχει πράσινη ενέργεια. Δηλαδή –για να το πω έτσι απλά- να κλείσει ο ντιζελοκινητήρας που αυτή τη στιγμή δίνει ρεύμα στο νησί και με ένα μικρό φωτοβολταϊκό, μία ανεμογεννήτρια και μια μπαταρία όλο το νησί να παίρνει ρεύμα καθαρό. Και ο τρίτος πυλώνας αφορά τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Τα μέσα μεταφοράς να γίνουν ηλεκτρικά βανάκια, αντί για μεγάλα πετρελαιοκίνητα λεωφορεία. Και ο τέταρτος πυλώνας που θα είναι και ο τελευταίος και θα πραγματοποιηθεί μέχρι το 2026, όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες, αφορά την αυτόνομη οδήγηση σε αυτά τα βανάκια. Δηλαδή ο κάτοικος της Αστυπάλαιας να πατάει το κουμπί και να έρχεται το βανάκι να τον παίρνει χωρίς οδηγό και να τον πηγαίνει στην επόμενη στάση του. Αυτό όμως αποτελεί και τον τέταρτο πυλώνα που είναι και ο τελευταίος.
Βήμα-βήμα προχωράμε. Ο πρώτος πυλώνας προχωράει πιο γρήγορα και ολοκληρώνεται. Έπρεπε να ξεκινήσουμε από τα αυτοκίνητα και τους φορτιστές προκειμένου να δημιουργηθούν οι επαρκείς συνθήκες για τους κατοίκους για να προβούν στην αντικατάσταση τους. Και σιγά-σιγά θα προχωρήσει και το κομμάτι της συνολικής ηλεκτρικής αυτονόμησης του νησιού. Άρα να μην είναι αναγκαία η ύπαρξη ορυκτού, το οποίο θα καίγεται για να μπορέσει να παράξει ενέργεια.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λύστε μου την απορία, η Volkswagen γιατί το κάνει αυτό; Γιατί μια γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία τέτοιου μεγέθους να πάει σε ένα νησί να εγκαταστήσει φορτιστές, να στείλει αυτοκίνητα κι όλο αυτό που περιγράψατε;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Κύριε Παπαχλιμίντζο όλη η Ευρώπη έχει πάρει μια στροφή όσον αφορά την πράσινη βιώσιμη ανάπτυξη κι αυτό είναι το πρώτο μεγάλο ολοκληρωμένο project σε όλη την Ευρώπη. Μία εταιρεία, όπως η Volkswagen, η οποία προωθεί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πείστηκε και η ίδια ότι αξίζει να γίνει η πρώτη δοκιμή στην Ελλάδα. Επιλέξαμε ένα μικρό νησί στην καρδία του Αιγαίου, ένα νησί που δεν είναι πολύ μεγάλο, αλλά αρκετά μεγάλο για να μπορεί να λειτουργήσει ένα τέτοιο project. Και ξέρετε ότι αυτό θα αποτελεί μια σημαία παγκοσμίως. Ήδη από την πλευρά του ΟΟΣΑ γίνεται έρευνα για να δημιουργηθεί παρατηρητήριο, όσον αφορά την εξέλιξη του project. Ήδη από την Ευρωπαϊκή Ένωση παρακολουθείται στενά γιατί θέλει να αποτελέσει το πρότυπο που θα ακολουθήσουν κι άλλα. Και ήδη μπορώ να σας πω ότι έχει προκαλέσει παγκόσμιο ενδιαφέρον κι από άλλες εταιρείες και από άλλες χώρες για να προχωρήσουμε και σε άλλα project.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχουν ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες θέλουν να κάνουν ότι κάνει η Volkswagen και η κυβέρνηση στην Αστυπάλαια να το κάνουν σε άλλα νησιά;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Όχι μόνο αυτοκινητοβιομηχανίες, αλλά και άλλες βιομηχανίες, όπως οι βιομηχανίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, διότι το project είναι συνολικό. Αυτές, λοιπόν, θέλουν να προχωρήσουν και σε άλλα νησιά. Ξεκινάμε λοιπόν με την Αστυπάλαια με σταθερά και σωστά βήματα και προχωράμε και σε άλλα νησιά. Και το Αιγαίο να γίνει πρότυπο σε όλον τον κόσμο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πείτε μας κάποιο νησί από αυτά. Δώστε μας κάποια είδηση.
Ι.ΣΜΥΡΛΗΣ: Δεν έχουμε συμφωνήσει σε κάποιο νησί αυτή τη στιγμή, αλλά υπάρχει σχεδιασμός, βρισκόμαστε σε συζητήσεις. Υπάρχουν αντιστοίχου μεγέθους νησιά.
Ξεκινάμε από αυτό. Και σκοπός είναι το μπλε Αιγαίο, να γίνει το πράσινο μπλε Αιγαίο, το οποίο θα είναι πρότυπο για όλο τον κόσμο και θα το επισκέπτονται όχι μόνο για τις ωραίες θάλασσες.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί όμως μόνο το Αιγαίο και όχι το Ιόνιο;
Ι. ΣΜΥΡΛΗΣ: Θα μπορούσε να είναι και το Ιόνιο. Δεν είμαστε δεσμευμένοι με το Αιγαίο.
Ξεκινήσαμε από το Αιγαίο που διαθέτει πολύ περισσότερα νησιά, τα οποία είναι σε αυτό το μέγεθος και με συγκεκριμένο αριθμό κατοίκων. Σκοπός είναι να πετύχει αυτό το «πείραμα», διότι αυτό θα είναι ο οδηγός, ώστε να προχωρήσουμε σε πόλεις και να ακολουθήσει κι όλος ο πλανήτης.
Αφήστε ένα σχόλιο