«Ενός λεπτού σιγή» Άρθρο του Αριστοτέλη Γ. Καλλή*
Α. Γ. Καλλής - Πλατεία Ηρώων Νεμέας
ΤΙΤΛΟΣ: «Ενός λεπτού σιγή»
Έπρεπε λοιπόν να μεγαλώσω για να καταλάβω μπροστά σ’ αυτό το σεμνό μνημείο που βρίσκεται στην πλατεία Ηρώων Νεμέας, την εντολή, μα κατ’ ουσίαν, «παράκληση» του εκάστοτε τελετάρχη της παρελάσεως, όταν καλούσε εν αγωνίως σε «ενός λεπτού σιγή» τους παρευρισκομένους επ’ αφορμή της εθνικής εορτής .
«Ενός λεπτού σιγή» για ένα παιδί, είναι απλά μια ακόμη εντολή που ναι μεν την υπακούει (λόγω των επιπτώσεων, βάση κυρίως των άγραφων κανόνων, της πιστοποιημένης «κακής του διαγωγής» από τον φυσικό του συνοδό δάσκαλο ή γονέα), αλλά ουσιαστικά δεν μπορεί να την κατανοήσει και να την αισθανθεί ως μια ιερή στιγμή. Γιατί απλά κανένα παιδί και για κανέναν λόγο, δεν θα μπορέσει ποτέ να «συμμαχήσει» με την «σιγή», με τον θάνατο, με την τραγωδία του όποιου πολέμου, όσες ένδοξες σελίδες κι αν περιέχει αυτός (πλην βεβαίως όσων έχουν υποστεί τις ολέθριες συνέπειες της απώλειας και της καταστροφής στην καθημερινότητά τους.)
Όταν όμως έφτασα σε μια ώριμη ηλικία, που μπορούσα να καταλάβω τα όσα διαδραματίζονταν γύρω μου, συνειδητοποίησα το μέγιστο αυτής της φράσης πέραν και μακράν της όποιας ιδεολογίας και πολιτικής προσέγγισης θα μπορούσε να έχει κάποιος, χωρίς βεβαίως φανατισμούς και ακρότητες.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός,για εκείνους τους «κοινούς θνητούς» όλων των εποχών, που «έσπασαν την θολή γραμμή των οριζόντων» όπως θα έλεγε κι ο ποιητής Ν. Καββαδίας, κι έδωσαν την ζωή τους για την Ελευθερία, την Εθνική Ανεξαρτησία, την Δημοκρατία, την Δικαιοσύνη, την Ισότητα, ενάντια στον απολυταρχισμό, τον φασισμό, τον εθνικισμό, την ξενοκρατία και τα φοβικά σύνδρομα έναντι των ανθρώπων.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει αυτογνωσία, τελετουργία μνήμης και αυτοπροσδιορισμός έναντι των μεγάλων ιδεών και αξιών, αναγνώριση και σεβασμός των νεκρών αγωνιστών, επαναπροσδιορισμός των στόχων, των λόγων και των πράξεών μας, ώστε ο κόσμος αυτός να γίνει ομορφότερος για τις γενιές που ακολουθούν.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός, για αυτούς που σύρθηκαν βίαια στο άρμα του θανάτου, όταν οι άλλοι συναντούσαν τη ζωή, τη χαρά, τον έρωτα, το φως, τη δημιουργία.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός, για εκείνους που δεν γύρισαν μετά την μάχη πίσω, για να αγκαλιάσουν τα παιδιά και την αγαπημένη τους σύντροφο και να γευτούν το μεγαλείο της ειρήνης και της αδελφοσύνης των λαών ως αποτέλεσμα της δικαίωσης του δικού τους αγώνα.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός γι’ αυτούς που η θυσία τους, στα πεδία των μαχών και των κοινωνικών αγώνων, αναμένει τα δέοντα επί ματαίω από τους εκάστοτε αξιωματούχους που κατά τα συνήθη (πλην εξαιρέσεων) καρπώνονται και «αξιοποιούν» την δική τους θυσία προς ίδιον όφελος.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός, στις μαυροφορεμένες περήφανες γυναίκες και στα ορφανά παιδιά των νεκρών μαχητών, που εδέχοντο ανέκαθεν καρτερικά τις φανφάρες των λόγων των επιφανών παραγόντων κατά τις επετείους, και τ’ αποφάγια της αγνωμονούσας πατρίδας, όταν το γεγονός είχε πλέον λησμονηθεί.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός, στους νεκρούς της μάχης των Θερμοπυλών, της μάχης των Δερβενακίων, της μάχης του Σαραντάπορου, της μάχης των οχυρών του Ρούπελ, της μάχης της Κύπρου, σεβασμός στους νεκρούς ιπτάμενους ήρωες, μαχητές του Αιγαίου (Ίμια) σεβασμός στους νεκρούς αγωνιστές του Μακεδονικού αγώνα, των αλησμόνητων πατρίδων, της Εθνικής Αντίστασης, του Γοργοπόταμου και της Καισαριανής, της ένωσης με την Κύπρο, σεβασμός στους νεκρούς των κοινωνικών αγώνων, του Κιλελέρ, του Ανένδοτου αγώνα, της Μακρονήσου και της Γυάρου, των Λαμπράκηδων, του 1-1-4, του αντιδικτατορικού αγώνα, του Πολυτεχνείου, για μια Ελλάδα πραγματικά Ελεύθερη, Δημοκρατική και Ανεξάρτητη.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός, στα θύματα (εκατέρωθεν) των εμφυλίων συρράξεων ανά τους αιώνες, το αίμα των οποίων πότισε άσκοπα και άδικα την ιερά γη των προγόνων μας, εξορίζοντας το μέλλον και την προοπτική μας μέσα από την εκάστοτε φυγή των «ηττημένων» και τον παροπλισμό των ικανών λόγω πολιτικών φρονημάτων.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός γι αυτούς που χάθηκαν, γι αυτούς που βρέθηκαν, μα κυρίως γι αυτούς που άντεξαν στο χρόνο και είναι τώρα εδώ, μέσα από ένα δάκρυ ποταμό, που κυλάει πάνω σ’ ένα σκαμμένο πρόσωπο για να θυμίζει το ταξίδι στην αιωνιότητα όσων αγωνίστηκαν για αξίες, ιδέες και οράματα, σ’ εκείνους που ναι μεν ζουν, αλλά ουσιαστικά έχουν πεθάνει εδώ και χρόνια αγνοώντας το, γιατί τελικά ο θάνατος ή η Ανάσταση είναι επιλογή του καθενός μας («πρέπει να πεθάνεις πριν πεθάνεις, για να μην πεθάνεις όταν πεθάνεις» γραμμένο σε κάποια μονή του Άγιου Όρους).
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει ακόμα σεβασμός στην μνήμη των αυτοκτονούντων πολιτών (15.000 νεκροί) που έγιναν θυσία την τελευταία δεκαετή μνημονιακή περίοδο, εν καιρώ ειρήνης, στο βωμό των διεθνών οικονομικών συμφερόντων με την αμέριστη (όπως πάντα άλλωστε) συμπαράσταση των άσπονδων «φίλων» μας, με σκοπό την οικονομική «ανασυγκρότηση» (βλέπε αφανισμό) της χώρας μας.
«Ενός λεπτού σιγή» σημαίνει σεβασμός για εκείνους που τώρα σαν σκιές ανάμεσα στα μνήματα «ακούνε» τις ύβρεις, εισπράττουν την αδιαφορία και την κατ’ ουσίαν (ακούσια ή εκούσια) απαξίωση από εκείνους που αδημονούν να συνοδεύσουν την ημιμάθεια και την απάθεια τους μ’ ένα γεύμα, ένα ρόφημα ή ένα οινοπνευματώδες ποτό της αρεσκείας τους, επ’ αφορμή της εθνικής επετείου, για να ξεχαστούν, να ταξιδέψουν και να χαθούν στην γλυκιά ραστώνη του «τίποτα», επιδεικνύοντας τα «φτωχά» υλικά τους πλούτη, μέρος αναπόσπαστο της ματαιοδοξίας τού εφήμερου κόσμου που έπλασαν ως μικροί θεοί.
Κι έτσι το «ενός λεπτού σιγή», ηχεί πλέον όχι ως «παράκληση» μέσα στην οχλοβοή, αλλά ως «αιτία καθυστέρησης» για όσους αδημονούν να κατακτήσουν στα «πεδία των μαχών της αγοράς» … ένα τραπέζι σε καλό σημείο … πέντε καρέκλες … κι έναν βραστό με ολίγη … ολίγη από πατριωτισμό … ολίγη από αθλητισμό … ολίγη από πολιτική … ολίγη από «κοινωνική κριτική» … ολίγη … όπως κατήντησε η ζωή χωρίς αξίες και οράματα … ολίγη.
Κι έτσι το «ενός λεπτού σιγή», ηχεί ως μια ακόμη «εντολή προς ναυτιλλόμενους», στο αχανές πεδίο του «τίποτα», ανάμεσα στα τόσα «τίποτα» μιας καθημερινότητας που αναζητά άλλοθι για να μην κάνει … τ ί π ο τ α. Μιας καθημερινότητας που θυμίζει στο διάβα της τους στίχους του ποιητή Γ. Σεφέρη «πήραμε τη ζωή μας λάθος κι αλλάξαμε ζωή….».
*Α. Γ. Καλλής Επ. Πρ. Εμπορικού Συλλόγου Νεμέας - Πτ. Πολιτ. Τμήματος Νομικής Σχολής Αθηνών
Αφήστε ένα σχόλιο