Header Ads

ΕΠΙΚΑΙΡΑ ΘΕΜΑΤΑ φ.1749

Τεχνοηθική και βιοηθική: να παραμείνουμε άνθρωποι!

   


Της Αναστασίας-Αικατερίνης Αλεξοπούλου *

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έπειτα από απόφαση του πρωθυπουργού, συστάθηκε στη Βουλή των Ελλήνων, Επιτροπή για τη Βιοηθική και την Τεχνοηθική. Όροι πολύ καινούργιοι, που ως πρόσφατα ελάχιστοι ήταν οι συμπολίτες μας που τους είχαν ακούσει.

Κι όμως, προς τα εκεί αναπόφευκτα κινούμαστε στο κοντινό μέλλον!

Βιοηθική και Τεχνοηθική, λοιπόν. Έννοιες σχετικά νέες στην Επιστήμη. Που όμως στους δύσκολους καιρούς μας -καιρούς πανδημίας ενός θανατηφόρου ιού- αποκτούν ιδιαίτερα μεγάλη σημασία. Ως πολιτικοί εκλεγμένοι από τον Ελληνικό λαό, καλούμαστε να πάρουμε θέση σ’ αυτές τις ολότελα καινούργιες συγκλονιστικές εξελίξεις, που πέραν της Επιστήμης αγγίζουν την ίδια την καθημερινότητά μας...

Χαρακτηριστικό παράδειγμα, που συνεχώς ακούγεται σε επιστημονικούς, ιατρικούς και μη κύκλους: ο περίφημος Μετάνθρωπος. Το πέρασμα, δηλαδή, από τον άνθρωπο όπως τον γνωρίζουμε χιλιετίες τώρα μέσα στην ιστορική του πορεία σε μία “μετά τον άνθρωπο” κατάσταση, αδιευκρίνιστη όμως και με πολλά κενά σημεία. Εδώ ακριβώς είναι που υπεισέρχεται η Βιοηθική και ο ρόλος της, αλλά και ο ολωσδιόλου νέος τομέας της Τεχνοηθικής. Κατά πόσο είναι ηθικό, κατά πόσο είναι σωστό, να ξεπεράσουμε τον άνθρωπο; Είναι το κεντρικό ερώτημα, που προβάλλει αμείλικτο όσο και απειλητικό.

Ο άνθρωπος είναι ψυχή, όχι μηχανή. Μέσα από την ψυχή του γεννήθηκαν αριστουργήματα της τέχνης, ποίηση, φιλοσοφία και, φυσικά, οι επιστήμες. Είναι ένα δημιούργημα μοναδικό του Θεού. Πώς τώρα καλούμαστε, και στο όνομα ποιας “επιστημονικής προόδου” τάχατες, να... τον ξεπεράσουμε και να φτάσουμε στον Μετάνθρωπο; Πού θα πάει η ανθρωπιά μας, σε ένα κόσμο όλο και περισσότερο σκληρό, τεχνοκρατικό και μηχανιστικό;

Η λεγόμενη Ιατρική Ακριβείας συνιστά έναν ιδιαίτερο κλάδο της Βιοηθικής και θα μπορούσε να δώσει κάποιες απαντήσεις. Είναι ο τομέας που λαμβάνει υπόψη και εξετάζει τη γενετική σύσταση του ατόμου σε συνάρτηση με τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που τον περικλείουν. Πρόκειται για έμμεση, έστω, αναγνώριση της Επιστήμης ότι κάθε άνθρωπος, αλλά και κάθε τόπος, είναι μοναδικός και ξεχωριστός. Άρα, η θεολογία, η παράδοσή μας έχει εδώ και αιώνες δίκιο. Πράγματα που θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε ως ιατρικές μεθόδους, π.χ. στην Ελλάδα, δεν θα μπορούσαν να εφαρμοστούν με την ίδια αποτελεσματικότητα σε ξένα περιβάλλοντα και σε άλλους πληθυσμούς, οι οποίοι εξελίχθηκαν μέσα σε τελείως διαφορετικά περιβάλλοντα.

Άλλο παράδειγμα: το κοινωνικό -κατ’ επέκταση, το ατομικό- δικαίωμα στην υγεία.

Κατά πόσο οι νέες ιατρικές μεθοδολογίες αφορούν ευρύτερα πληθυσμιακά στρώματα, κι όχι μόνο τους πολύ λίγους; Το είδαμε πολύ χαρακτηριστικά στην περίπτωση με το φάρμακο κατά του κορωνοϊού. Δόθηκε σε υψηλά ιστάμενα πρόσωπα, παγκοσμίως, για να θεραπευτούν γρήγορα και αποτελεσματικά. Γιατί όμως το φάρμακο αυτό δεν έγινε κτήμα όλης της παγκόσμιας κοινότητας; Σε θέματα που αγγίζουν τις πιο λεπτές χορδές των ψυχών μας, όπως η καταπολέμηση των ασθενειών, δεν θα έπρεπε να έχει θέση καμία η κερδοσκοπία...

Και πάμε έτσι στον ρόλο του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας, του Π.Ο.Υ. Είναι τελικά φερέφωνο άλλων συμφερόντων, όπως συχνά τον κατηγορούν; Εάν ναι, όπως ανοιχτά λέγεται, παύει να είναι αξιόπιστο το οτιδήποτε σχετίζεται με την έρευνα για την αντιμετώπιση του COVID-19 και άλλων σοβαρών ασθενειών. Εάν όχι, όπως κάθε άνθρωπος ελπίζει, τότε πρέπει οι θέσεις του να είναι ξεκάθαρες και τεκμηριωμένες. Να μην δίνει ο σημαντικός αυτός Οργανισμός την εντύπωση ότι η ιερή επιστήμη της ιατρικής μπορεί να ξεπουληθεί για το χρήμα!

Περνάμε, λοιπόν, σε ένα κεντρικό θέμα, που τόσο απασχόλησε την κοινή γνώμη το περασμένο χρονικό διάστημα και είναι θέμα καθαρά Βιοηθικής: θα μπορούσαν άραγε οι υπεύθυνοι να πάρουν προληπτικά μέτρα, χωρίς να κλείσουν τον κόσμο μέσα; Σχεδόν επί ένα χρόνο σταμάτησε η καθημερινή μας ζωή και κάθε οικονομική δραστηριότητα! Θα μπορούσαμε αυτό να το είχαμε αποφύγει; Μήπως ήταν λάθος αυτό που έγινε, αλλά και όπως έγινε;

Ποιος θα μας απαντήσει υπεύθυνα και οριστικά, όταν δεν υπάρχει ακόμα σαφής οριοθέτηση τόσο της Βιοηθικής όσο και της Τεχνοηθικής;

Στην πραγματικότητα, ο κεντρικός πυρήνας του θέματός μας είναι η ανθρωπιά μας.

Πόσο θα θιγεί αυτή από τις τρέχουσες ιλιγγιώδεις εξελίξεις, αλλά και κατά πόσο η περιπέτεια του κορωνοϊού θα μας στερήσει το συναίσθημα και θα μας οδηγήσει στον Μετάνθρωπο; Αυτό το τελευταίο δεν θα πρέπει υπό καμία περίσταση, όσο ειδική κι αν φαίνεται, να το επιτρέψουμε! Να μην υποκαταστήσουμε με κανένα πρόσχημα και αφορμή τον άνθρωπο ως εικόνα και ομοίωση Θεού, να μην αποδεχτούμε τον μετασχηματισμό μας σε κάτι άλλο και, στην ουσία, ο μετανθρωπισμός να αποδειχτεί απ-ανθρωπισμός. Βάζοντας φραγμούς στην απεριόριστη δυναμική της Τεχνοηθικής, ας προλάβουμε δυσάρεστες εξελίξεις και τη μετατροπή της ανθρωπότητας σε άμορφη μάζα! Ας μην χάσουμε την ψυχή μας στο όνομα της “τεχνολογικής προόδου”. Δεν αξίζει.

* Η κυρία Αναστασία Αικατερίνη Αλεξοπούλου είναι Βουλευτής Β1΄ Βορείου Τομέα Αθηνών, με την Ελληνική Λύση.

 

Αθρόες ληστείες εντός των συρμών του Προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών

  


ΕΡΩΤΗΣΗ 
Αθήνα, 2/6/2021 
Της: Αναστασίας – Αικατερίνης Αλεξοπούλου, Βουλευτού Β1΄ Βορείου Τομέα Αθηνών 

Προς: Τον κ. Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών 
Τον κ. Υπουργό Προστασίας του Πολίτη 

ΘΕΜΑ: «Αθρόες ληστείες εντός των συρμών του Προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών» 

Κύριοι, κύριοι Υπουργοί, 

Ο Προαστιακός σιδηρόδρομος των Αθηνών, με τις διάφορες γραμμές-διακλαδώσεις του, τόσο προς τα προάστια της Αθήνας, όσο και προς τις όμορες περιοχές εκτός ορίων του νομού Αττικής, εξυπηρετεί, εδώ και 17 περίπου χρόνια, με τα τακτικά δρομολόγιά του, σε καθημερινή βάση, εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες.

Εν τούτοις, έχει προκύψει πολύ σοβαρό θέμα ασφάλειας των προσωπικών αντικειμένων και της εν γένει σωματικής ακεραιότητας των επιβατών, όταν οι τελευταίοι βρίσκονται εκτεθειμένοι στην ασύδοτη και συχνή δράση κακοποιών στοιχείων, τα οποία, μέσω κλοπών και άλλου είδους δολιοφθορών, υπονομεύουν την ομαλή λειτουργία του εν λόγω σιδηροδρομικού δικτύου.

Πιο συγκεκριμένα, υπάρχουν εδώ και καιρό καταγγελίες επιβατών των συρμών του Προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών, ότι έπεσαν θύματα ληστείας εντός των συρμών ή εντός των χώρων των επί μέρους σταθμών του δικτύου, από πρόσωπα τα οποία παραμένουν, εν τούτοις, ασύλληπτα και συνεχίζουν την κακοποιό δραστηριότητά τους.

Η συχνότητα των κλοπών είναι ιδιαίτερα αυξημένη στην γραμμή του Προαστιακού “ΠειραιάςΚιάτο”, και στους στους ενδιάμεσους σταθμούς, που ξεκινούν από τον σιδηροδρομικό σταθμό της Αθήνας (Σταθμός Λαρίσης) ή από τον σταθμό του Αεροδρομίου Αθηνών “Ελευθέριος Βενιζέλος” και απολήγουν στον σταθμό της Νέας Περάμου (Μεγάλο Πεύκο).

Σε διαδικτυακό ρεπορτάζ, μάλιστα (βλ. http://www.press-gr.com/2021/05/ blog-post_5780.html), με ημερομηνία 31 Μαΐου 2021, διαβάζουμε την καταγγελία πολίτη, σύμφωνα με την οποία:

“Χθες μπήκε απο το αεροδρόμιο στον προαστιακό ερχόμενο απο το εξωτερικό με το πορτοφόλι στην τσάντα συγγενικό μου άτομο και όταν κατέβηκε, στο Κιάτο, το πορτοφόλι μαζί με τις κάρτες, ταυτότητες και μετρητά είχε κάνει φτερά. Ο κλέφτης κατάφερε να ανοίξει την τσάντα, να πάρει το πορτοφόλι, να κλείσει την τσάντα και επειδή υπήρχε στο πορτοφόλι χαρτάκι με τους κωδικούς, κατάφερε να πάρει χρήματα και απο Atm, πριν προλάβει να αντιληφθεί το πρόβλημα το συγγενικό μου άτομο. Μπαίνω μετά από αυτό το περιστατικό στο Google, γράφω «προαστιακός κλοπές» και βρίσκω άρθρο του 2014, το οποίο γράφει «Δολιοφθορές και κλοπές “γονατίζουν” τον Προαστιακό», δηλαδή, το πρόβλημα των κλοπών στον προαστιακό δεν είναι σημερινό. Υφίσταται εδώ και χρόνια”.

Τα παραπάνω, δύνανται να συνδυασθούν και με τις κατά καιρούς δολιοφθορές, όπως π.χ. στις σιδηροτροχιές των γραμμών του ως άνω δικτύου, όπως έχει παρατηρηθεί σε ορισμένα σημεία των γραμμών του Προαστιακού, που ευλόγως, δημιουργούν ανησυχίες για την ασφάλεια των δρομολογίων. Είναι, συνεπώς, αυτονόητο ότι, η Πολιτεία οφείλει να λάβει άμεσα μέτρα για την αντιμετώπιση αυτών των φαινομένων, που δεν είναι διόλου κολακευτικά για την κατάσταση του εν γένει δικτύου του Προαστιακού σιδηροδρόμου Αθηνών, εφ’ όσον προέχει πάντα η ανάγκη, τόσο για την ασφαλή διεξαγωγή των δρομολογίων, όσο και για την σωματική ακεραιότητα των επιβατών και των κινητών περιουσιακών τους στοιχείων.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω, Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

1. Ποια αρμόδια δημόσια Αρχή φέρει την ευθύνη για την ασφάλεια των επιβατών του Προαστιακού σιδηροδρόμου των Αθηνών, για την σωματική ακεραιότητα των επιβατών του τελευταίου και των κινητών περιουσιακών τους στοιχείων;

2. Κατά πόσον η αστυνόμευση στους χώρους των σταθμών του Προαστιακού σιδηροδρόμου των Αθηνών είναι επαρκής, προκειμένου για την καταπολέμηση των τυχόν παραβατικών συμπεριφορών σε αυτούς αλλά και στους συρμούς του εν λόγω δικτύου;

3. Ποια είναι η αρμόδια Αρχή για την επίβλεψη, την επισκευή, αλλά και την αποτροπή των ζημιών ή/και δολιοφθορών, που κατά καιρούς παρατηρούνται σε επί μέρους σημεία του ως άνω σιδηροδρομικού δικτύου;

Η ερωτώσα βουλευτής 
Αναστασία – Αικατερίνη Αλεξοπούλου 
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΥΣΗ



Δεν υπάρχουν σχόλια